Många svenskar vill handla med aktier

Aktiehandel har blivit trendigare och antalet aktieägare ökade kraftigt under de senaste två åren. Det beror delvis på att börshandel har börjat synas mer i sociala medier där den nya generationens aktiehandlare spenderar tid. Antalet unga aktieägare har också ökat under de senaste åren.

5 november 2021 10:00

Analysföretaget Euroclear Sweden förde statistik över svenska aktieägare under 2020. Statistiken visade att det tillkom 175 826 unika ägare av aktier i Sverige under de första nio månaderna av 2020. Börsdykningen vid coronautbrottets början skrämde inte bort aktiehandlare, utan många såg en chans att kunna tjäna pengar och det ledde till en kraftig rekyl. Euroclear Sweden såg även en tydlig åldersförskjutning, där allt fler unga lockas av aktiemarknaden. Enligt rapporten kan det bero på att information kring aktier har blivit mer tillgängligt. 

Många lär sig genom gratis information
Antalet svenskar som äger aktier är idag det högsta på 15 år och det har blivit trendigt att investera på börsen. Det beror delvis på att det är lättare att investera idag, tack vare appar som gör det möjligt att komma igång på några sekunder. Många lär sig genom att läsa på ekonomisidor som guidar till hur man handlar på börsen. 

Ett exempel på en sådan guidesida är Buffert, en av Sveriges största ekonomisidor som sedan 2016 har informerat svenskar till hur de kan förbättra sin privatekonomi genom lättillgänglig information. Buffert har flera bra aktieguider och tipsar om allt från vilka aktier som presterar bra nu, till mer grundläggande information om börshandel. Buffert presenterar här vilka aktier man ska köpa nu om man är nybörjare.

Sociala medieprofiler inspirerar
Idag hittar även många unga svenskar till börsen genom Facebook, Instagram och andra sociala medier. Det finns många svenska influencers inom börshandel som har många lojala följare. Ett exempel är Andra Farhad som driver Börshajen och har 43 700 följare på Instagram. Många av hennes följare investerar enligt hennes rekommendationer och deras innehav speglar många gånger Andras innehav. 

Sociala medier kan både vara en bra och riskabel inkörsport till börshandel. När det kommer till investeringar ska man alltid vara kritisk till vem man lyssnar på och göra sina egna efterforskningar innan man placerar sina pengar. Det har blivit vanligare med aktiefusk i sociala medier och enligt Ekobrottsmyndigheten ökade det kraftigt under 2020. Det är vanligast med haussningar av aktiekurser, vilket innebär att en akties värde blåses upp av sociala medieprofiler som äger aktien. När värdet har nått en hög nivå så säljer de av sina egna aktier och tjänar på så sätt pengar på det. Brottet kallas för grov marknadsmanipulation, men det är ovanligt att bli dömd för det brottet. Investerare rekommenderas att inte följa anonyma konton som tipsar om olika aktier, för att undvika att hamna i en liknande situation.

 

Från

Buffert