Fick inte närvara vid slutövning
Vid niotiden på torsdagsmorgonen gick alla statister ombord på den nya snabbfärjan för att delta i Destination Gotlands slutövning. Kvar i terminalen stod de fackliga representanterna som inte fick komma ombord för att närvara vid övningen. Upprörda över rederiets agerande sa de att de aldrig har varit med om något liknande någon gång.
Under det skämtsamma fanns en mycket allvarlig underton när det gällde utestängandet av de fackliga representanterna vid säkerhetsövningen.
Leif Palm, ombudsman vid Sjöbefälsförbundet, var en av de som inte fick komma ombord.
Det är märkligt att man inte visar den öppenhet som är brukligt vid andra rederier vid sådana här tillfällen. Det är mycket ovanligt och en ren dumhet i det här fallet när det har varit tvistigt om bemanningen. Vår önskan är att etablera ett samarbete med arbetsgivaren och det här agerandet är beklagligt. Samförstånd när det gäller säkerheten är a och o i ett sådant här fall. Vi vill ha säkerhet och en effektiv fartygsdrift. Vanligtvis brukar rederierna vara stolta över att få visa den säkerhetsnivå man kan upprätthålla, sa Leif Palm.
Christer Lindvall, Sveriges Sjöbefälsförening, tyckte att rederiets agerande var mycket osmart.
Vi hänvisade till lagtexten och lyckades på så sätt få vara med vid den utvärdering som ska göras efter övningen. Med det här agerandet verkar det som om Destination Gotland vill dölja någonting. Storleken på bemanningen på den nya båten oroar mycket. Vi vill inte ha någon ny Estonia. Bemanningen är viktig när det handlar om passagerarnas säkerhet, säger Christer Lindvall.
<span class=MR>Besättningsfrågan</span>
Peter Skoglund, klubbordförande för SEKO sjöfolk på Destination Gotland, berättar:
Vid en övning ombord på Thjelvar för ett och ett halvt år sedan fick vi kritik av Sten-Crister Forsberg på grund av att vi inte var med och nu får vi helt plötsligt inte vara med! Vad vill de dölja? Skulle något hända med båten så drabbas Gotland hårt och det är vi som får kritiken. Det är synd att inte gotlänningarna har satt sig in i den här frågan mer.
Det vore synd om han sänker Gotland med det här agerandet, säger Peter Skoglund.
Rederiet och facket är oense när det gäller bemanningen ombord och Peter Skoglund berättar att man från fackets sida jämför den nya snabbfärjan med dagens Thjelvar där man ska ha 65 personer i besättningen vid 1500 passagerare.
På ett vis är fartygen nästan identiska med sina två däck, hävdar Peter Skoglund.
Rederiet vill ha 30 personer i besättningen på den nya snabbfärjan då man har 1500 passagerare.
Fyrtiofem till femtio man på ett nytt fartyg vore mer realistiskt, säger Peter Skoglund.
Samtidigt hoppas de fackliga representanterna på sjöfartsinspektionen vars representanter var ombord på torsdagen och följde hur övningen genomfördes.
<span class=MR>Besvikna</span>
De fackliga tidigare har dock tidigare blivit besvikna på hur sjöfartsinspektionen har agerat under fartygsbygget när det gäller dimensionering av manskapsmässar och personalutrymmen. Saken är den att skulle det bli ett beslut om 50 personers besättning så finns det idag inte tillräckligt stora personalutrymmen för detta.
Vd. Destination Gotlands vd, Sten-Crister Forsberg, fanns på terminalen.
Klubbordförande. Peter Skoglund, klubbordförande för SEKO sjöfolk på Destination Gotland...
Vad vill de dölja? Skulle något hända med båten så drabbas Gotland hårt!
Sjöbefälsföreningen. Christer Lindvall, Sveriges Sjöbefälsförening, tyckte att Destination Gotlands agerande var mycket osmart.
Medverkande. Vid niotiden på torsdagsmorgonen gick alla statister ombord på den nya snabbfärjan för att delta i Destination Gotlands slutövning.
Ej välkomna ombord. Leif Palm, ombudsman vid Sjöbefälsförbundet, var en av de som inte fick komma ombord på den nya snabbfärjan under slutövningen.
Vanligtvis brukar rederierna vara stolta över att få visa den säkerhetsnivå man kan upprätthålla, sa Leif Palm.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!