Inte första olyckan

Det danska fartyget Marina S var ute för en olyckshändelse så sent som i juli 2004.

Gotland2006-04-26 06:00
Då gick hon på grund utanför Kalmar. Den gången lyckades fartyget ta sig loss med egen maskin efter att ha pumpat ut länsvatten. I Kalmar undersöktes sedan skrovet av dykare. Av någon anledning hade Marina S gått på fel sida om fyren Skansgrund där det bara är ett par meter djupt, uppgav Nerikes Allehanda efter händelsen.

Den 3 september 2001 kolliderade Marina S med den svenska segelbåten Snövit utanför Bornholm. Enligt danska Sjöfartsstyrelsens utredning märkte inte besättningen på Marina S att man hade kolliderat med segelbåten. Det fanns dock färgavskrap som stämde in på Snövit i fören på Marina S.
Snövit tog in vatten efter kollisionen och sjönk snabbt. Ombord på Snövit fanns en man och hans son - de räddades av en svensk fiskebåt.
Vid en undersökning av Marina S radarutrustning efter segelbåtskollisionen kom det fram att man hade använt så kallat "anti-see-clutter" som ska dämpa radarns effekt så att den endast visar stora föremål i farvattnet, en liten segelbåt hade inte visats på radarskärmen.


På tisdagsmorgonen kolliderade två handelsfartyg mellan Västervik och Gotland. Svenska fartyget Tinto, som var det största av de två fartygen, träffade det danska fartyget Marina S midskepps. Marina S sjönk mycket snabbt men de fyra i besättningen hann gå i räddningsflotten. Besättningsmännen togs sedan ombord på Tinto. De uppgavs vara chockade men inte fysiskt skadade. Tinto kom till Västerviks hamn på tisdagsförmiddagen.
Detta var inte första gången Marina S var ute för olyckshändelser - hon har tidigare bland annat kolliderat med en segelbåt.
Det var tät dimma och kollisionen mellan de två handelsfartygen var mycket kraftig. Det danska fartyget Marina S klövs under det att den trycktes ned under vattenytan av Tintos för. Skadorna på Tinto uppges vara mycket små.
Det svenska fartyget Tinto är 74 meter långt och det danska Marina S är 41 meter långt.
Lennart Andersson, jourhavande räddningsledare vid kustbevakningen på Gotland, uppger att larmet om kollisionen kom klockan 05.30 och en timme senare fanns ett av kustbevakningens fartyg på kollisionsplatsen, fyra mil utanför Västervik.
Två miljöfartyg kommenderades ut till olycksplatsen för att undersöka det oljeläckage som kommer från Marina S. Ett av miljöfartygen var det gotländska KBV049.
KBV region syd uppger att när det stod klart att det handlade om utsläpp av dieselolja så återkallades KBV049, dieseloljan driver norrut, dunstar sakta bort och kommer inte att flyta iland, enligt KBV-region syd.
Under tisdagen ska kustbevakningen (KBV) skicka ner en undervattensrobot försedd med videokamera som ska filma Marina S skador. Fartyget ligger på ett djup av 80 till 100 meter.

Fyra i besättningen
Marina S besättning bestod av fyra personer, en kvinna och tre män. Efter kollisionen lyckades de rädda sig i en livflotte och därifrån plockades de ganska snabbt upp av Tintos besättning. Ombord på Tinto kunde man konstatera att den danska besättningen hade klarat sig utan fysiska skador. Ingen av dem behövde hämtas med räddningshelikopter. De fick torra kläder och Tinto styrde mot närmaste hamn, Västervik. Tinto anlände dit klockan 10.15 på tisdagen.
En krisgrupp från Västerviks kommun tog hand om de fyra personerna från Marina S. Personal från Sjöfartsinspektionen och Polisen gick ombord på Tinto och under tisdagen hölls förhör.
Marina S hade ingen last då hon sjönk men det är oklart hur mycket bränsle som finns ombord. Man befarar att det handlar om 20 ton dieselolja och detta kommer nu ofrånkomligt att läcka ut i havet. Orsaken till kollisionen är ännu okänd och en utredning har nu inletts som ska komma fram till olycksorsaken. Det var tät dimma på platsen men båda fartygen var utrustade med radar och borde ha uppmärksammat varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om