Ivar Sandström från Visby lever vidare på Internet

Inger Holm besöker GA:s redaktion och hon har med sig en helt fantastisk historia om sin mammas morbror Ivar Sandström från Visby (1889-1917). Han var en pionjär inom svensk flyghistoria och omkom endast 28 år gammal då han föll ur sitt flygplan i Malmö. Ivar Sandström hedrades med en begravning värdig en dåtida statsman. Hela historien finns numer på en hemsida på internet gjord av Lena Svedman Augris i Paris.

Gotland2003-07-30 04:00

Lena Svedman Augris är också släkt med aviatören Ivar Sandström och skriver i inledningen att han var hennes farmors bror. Hon skildrar hans korta liv och hans begravning. Ivar Sandström störtade i Malmö med sitt hydroplan en blåsig åskvädersdag i september 1917.
Enligt en artikel i Östgötacorrespondenten den 2 september 1917 hände olyckan vid halvfem-tiden på eftermiddagen då hydroaeroplanet sågs komma in över staden på ganska hög höjd, mellan 300 och 400 m. Flygbåten tycktes ha kommit i olag och började slå volter varvid piloten sågs ramla ur planet och störta ner från den höga höjden mot marken. Det var flygaren och löjtnanten vid flottan, Ivar Sandström som föll mot marken. "Han fördes till Almänna Sjukhuset men var redan död, krossad till oigenkännlighet", står det i artikeln.
<span class=MR>Familjen i Visby</span>
Ivar Sandström föddes i Visby 1889 som den yngste av sju syskon. Hans föräldrar var sjökaptenen Bernhard Sandström, som bl a var med och grundade sällskapet DBW, och Maria Wilhelmina född Hallin av gammal gotlandssläkt.
Familjen bodde i Villa Nova på Tranhusgatan i Visby.
Bröderna William Charles och Henry gick till sjöss. Systrarna Hildur och Alice gifte sig och bildade familj. Hildur gifte sig med Carl Henrik Rubarth av gammal gotlandssläkt med tyskt ursprung. Alice träffade Gustaf Svedman som var redaktör på Gotlänningen. Han blev sedermera chefredaktör och ansvarig utgivare av tidningen. Han blev dessutom riksdagsman.
Brodern William förliste, Charles föll över bord och drunknade och Henry fick TBC och dog långt ifrån hemmet­han begrovs på Teneriffa.
Ivar blev sjöofficer men var också intresserad av flyget som var i sin linda vid den här tiden. Han gick på flygskola i Ljungbyhed och blev den förste i landet som fick det internationella flygcertifikatet. Han blev befordrad till flyglöjtnant 1915 och flög sedan dess oavbrutet.
<span class=MR>Olyckan</span>
Det berättas om den ödesdigra septemberdagen då han föll ur sitt plan att det var två personer som skyndade fram till honom efter att han krossats mot marken. De berättade för en tidningsreporter att han ännu var vid liv fast sanslös och illa lemlästad. Flygmaskinen fortsatte femhundra meter innan den kraschade på en kyrkogård. Planet var ett motorhydroplan av Morane-Saulnier-typ.
I Östgötacorrespondenten ansågs olyckan vara mycket egendomlig eftersom det var ytterst sällan som en flygare blev kastad ur sin maskin.
Anledningen var att man utrustade alla flygare med starka läderhängslen som skulle hålla dem kvar i maskinen. Reportern antog att löjtnant Sandström "i egenskap av en omsorgsfull och skicklig flygare" spänt på sig hängslena men att dessa antagligen hade lossnat.
Lena Svedman Augris skriver på sin hemsida om en annan teori till händelsen­att det viskats inom familjen att löjtnant Sandström dog av olycklig kärlek. Hans älskade, en fröken Happach, gifte sig med en annan just den dagen han störtade...
<span class=MR>Ståtlig begravning</span>
Den omkomne flygaren fick en ståtlig begravningsprocession som drog fram på Malmös gator med Kronprinsens husarregementes musikkår i täten. En mängd höga militärer hedrade den bortgångne.
Efter processionen sändes kistan till Nynäshamn för att sedan skeppas till Visby med jagaren Hugin. Jagaren anlände till Visby den 7 september och i Gotlands Allehanda kunde man läsa att: "Sedan jagaren förtöjt vid södra kajen i inre hamnen, bars

den enkla, af svenska flaggan höljda ekkistan­ovanpå denna var den omkomne unge officerens värja placerad­i land av matroser, under honnörstrupp, bestående av en pluton ur infanteriregementet och en tropp ur artillerikåren samt kavalleritroppen till häst, samtliga under kapten Eeks befäl, paraderade och regementets musikkår spe-

lade Chopins sorgmarsch."
Stora människoskaror var ute i Visby för att följa löjtnant Sandström på hans sista färd.
Graven i Visby överhöljdes med blommor och kransar, skriver Lena Svedman Augris.
Erfaren. Ivar Sandström från Visby ansågs vara en av landets skickligaste, lugnaste och mest erfarna flygofficerare.
Visby. Sorgetåget genom Visby mot gamla kyrkogården. Efter likvagnen åkte i en lång fil av vagnar den avlidnes närmaste anhöriga samt en paraderingskontingent från flottan.
Bostaden. Familjen Sandström bodde i Villa Nova på Tranhusgatan i Visby.
Motorhydroplan. Flygmaskinen fortsatte femhundra meter innan den kraschade på en kyrkogård. Planet var ett motorhydroplan av Morane-Saulnier-typ.
Hemsida. Inger Holm har tagit fram Lena Svedmans hemsida på internet vilken berättar om "Aviatören Ivar Sandström från Visby".Foto: ULF GLIMFALK
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om