Rederiet får fortsatt kritik för problem med bokningen

Kritiken mot Destination Gotlands bokningssystem fortsätter. Trots ökad bemanning på telefonbokningen kan det bli långa väntetider enligt resande som kontaktat GA.

Kritik. Jan-Erik Rosengren tycker inte att väntetiderna är något stort bekymmer i dag. arkivfoto: tobias wallström

Kritik. Jan-Erik Rosengren tycker inte att väntetiderna är något stort bekymmer i dag. arkivfoto: tobias wallström

Foto: Tobias Wallström

Gotland2009-08-05 04:00
Bolagets vd Jan-Erik Rosengren tycker inte att väntetiderna är något stort bekymmer i dag.
- Väntetiderna varierar över dagen men ligger som regel på allt från ett par minuter till som mest 20 minuter, säger han efter att ha inhämtat färsk information från bokningsavdelningen.
- Vi har 20, 25 personer som svarar i telefon för närvarande men vi behöver kanske sätta in ännu fler.
Att telefonbokningen är hårt belastad beror bland annat på att man inte kan logga in på rederiets hemsida och göra ändringar på sina internetbokningar. Har man väl bokat på nätet, måste ändringen göras via telefon och det genererar ett stort antal samtal.

Ringde hela helgen
Jan-Erik Rosengren säger också att en anledning till att det kan bli lång väntan, är att väldigt många vill boka biljett just nu.
- Vi har just nu ett bra tryck, säger han.
Synpunkter på systemets bräcklighet som nått GA:s redaktion, har till exempel handlat om att en passagerare bokade resa klockan 08.05, och fick strax ett sms om att resan som bokats till 07.05, i stället skulle gå 08.05 - alltså den tid som faktiskt hade bokats från början.
En familj från Göteborg skulle resa hem på måndagen, fick sms om ändrad båttid i söndags men däremot ingen upplysning om vilken av hamnarna man var inbokad på. Försöken att ringa rederiet pågick hela helgen + en stor del av måndagen, utan framgång.
Destination Gotland noterar en ökning av resandet under juli månad med totalt 15 095 passagerare. Det motsvarar plus 3,9 procent jämfört med samma period i fjol.

Dryg miljon reste
Nynäshamns- och Oskarshamnslinjen ökade tillsammans med 24 183 passagerare. För Ölandslinjen, som ställdes in efter fartygskollisionen den 23 juli, handlar det om en minskning med drygt nio tusen passagerare.
- Vi kan notera att vårens och försommarens trend med ökat resande håller i sig även i juli, säger Jan-Erik Rosengren.
- Glädjande är också att vi har kunnat bibehålla en bra kapacitet i färjetrafiken trots att HSC Gotlandia II togs ur trafik efter färjekollisionen.
Även personbilar, bussar och gods ökade under juli.
Ackumulerat har över en miljon passagerare rest med Destination Gotland under årets första sju månader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om