För liten firma för frimärken

Posten har halverat antalet försäljningsställen för frimärken på ön. Av tidigare 41 frimärksombud finns bara 23 kvar året om på Gotland.

Foto: POSTEN

Visby2011-11-29 04:00

- Posten centralt har dragit ner på antalet ombud som säljer frimärken. Sedan oktober har Posten 23 ombud som säljer frimärken året runt, konstaterar Ronny Larsson som är postchef på Gotland.

Han förklarar att det är företag med liten lönsamhet i frimärksförsäljningen som har förlorat kontrakten. Av Postens tidigare 41 frimärksombud runt om på ön finns sedan i oktober bara 23 kvar.


Nästan varannan bort
Lännakiosken i Visby är ett av de 18 försäljningsställen som försvunnit.

-Vi har sålt frimärken för cirka 96 000 kronor om året, men det räcker inte för posten, säger Anna-Lotta Ekstedt.

Hon tog över Lännakiosken 2002 och har sedan dess varit Postens serviceombud med franchisekontrakt.

- I april fick jag brev från Posten att frimärksförsäljningen skulle upphöra. Jag ringde direkt och frågade vad jag skulle säga till våra kunder som vill köpa frimärken - och fick svaret att hänvisa kunderna till Bokia på Adelsgatan eller Atterdags vid Söderport.


Bara lådan kvar
Anna-Lotta Ekstedt är ledsen. Att sälja frimärken har varit en viktig del i servicen. Arg är hon också - utanför kiosken finns en brevlåda.

- I december brukar vi sälja frimärken för cirka 30 000 kronor. Det är många av våra kunder som skriver julkort, har köpt frimärken hos oss och postat korten i lådan utanför dörren.

Hon slår fast att frimärken är en självklar produkt i sortimentet och en naturlig del i servicen till kunderna.


Vill vara ombud
- Det finns inget som lägger hinder i vägen för att en enskild handlare på eget initiativ själv köper frimärken och sedan säljer den vidare, säger Ronny Larsson.

Då står det också handlaren fritt att göra ett påslag på priset, för egen räkning.

Anna-Lotta Ekstedt konstaterar att det inte är ett alternativ. Hon vill fortsatt vara en officiell återförsäljare av alla Postens produkter, och få dem levererade utan fördyrande mellanhänder.

- Har Posten bestämt att minska antalet frimärksombud, då får man ta konsekvenserna av beslutet, slår hon fast.


Fler ombud
Jämte frimärksombud har Posten också 14 postombud på ön där kunderna dels kan köpa frimärken, dels kan lämna och hämta paket och uträtta andra postärenden. För dessa ombud utökar Posten samarbetet med rikstäckande ICA, Coop och Axfood. Det ger, enligt Posten centralt, hög tillgänglighet i hela landet.

Färre försäljningsställen. Lännakiosken i Visby som drivs av Anna-Lotta Ekstedt är en av många frimärksombud som Posten sagt upp på Gotland. I bakgrunden står Lena Ekstrand, som också jobbar i kiosken.Foto: Rolf Jönsson
Färre försäljningsställen. Lännakiosken i Visby som drivs av Anna-Lotta Ekstedt är en av många frimärksombud som Posten sagt upp på Gotland. I bakgrunden står Lena Ekstrand, som också jobbar i kiosken.Foto: Rolf Jönsson
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om