Med motiveringen "För en väl sammanhållen sajt med utmärkt läsbarhet, målande språk och välgjord navigation" vann under onsdagen Campus Gotlands kampanjsajt Sainhaust Publishingpriset i kategorin webbplatser/kampanjsajter.

– Det här känns jätteroligt naturligtvis och samtligt är det ett stort erkännande framförallt från kommunikationsbranschen, säger Petra Lindberg, kommunikatör på Campus Gotland.

Kampanjsajten ingår i den rekryteringskampanj för nya studenter som Campus Gotland lanserades under början av mars tidigare i år. Med fokus på att förmedla Gotland året runt har man inte bara vunnit priser utan också värvat fler studenter.

– Det vi har sett är att vi har ökat antalet ansökningar och antagna. I år ökade vi med ungefär 200 elever, senaste årens snitt har legat på omkring 100 elever, säger hon.

Publishingpriset är en årligen återkommande tävling för filmer, webbplatser, tidningar, böcker, tidsskrifter och andra trycksaker. Tävlingen grundas 1990 och sedan 2004 har även pris delats ut till webbkategorier. Kampanjen har tagits fram i ett samarbete med Uppsalabaserade kommunikationsbyrån Zellout.

– Fantastiskt kul att den känsla vi byggt – att den som vågar välja Campus Gotland får något mer än en högklassig utbildning – nådde hela vägen in, säger Jens Fock, projektledare på Zellout.