Ny teknik varnar för sjösprång

Tack vare ny teknik som just nu installeras av SMHI och Sjöfartsverket kan sjöfarten på Gotland få hjälp att upptäcka så kallade sjösprång, och undvika onödigt svåra situationer till havs.

9 januari 2019 16:33

Sjösprång, som även kallas meteorologisk tsunami, är ett tillstånd där vattennivån hastigt stiger och sedan sjunker igen och är svårt att förutse. Men nu samarbetar sjöfartsverket och SMHI för att snabbare kunna se om ett sjösprång är på väg. både genom installationen av ny mätteknik med minutupplösning, och även en sammanslagning av sina vattenståndsnät.

– Vi kan nå ut med noggrannare information till sjöfarten vid avvikande väder och förbipasserande vädersystem genom viva, vind och vattenståndsinformation, säger Christian Kark, systemingenjör, i ett pressmeddelande från Sjöfartsverket.

LÄS MER: Därför uppstod jättevågorna i Sundre

Visby har tidigare fått ganska stora utslag när ett sjösprång dragit förbi. Under stormen Knud passerade i september steg vattenståndet i Visby med 44 centimeter på 7 minuter, och sjönk sedan lika snabbt igen.

– Sjöfarten kan påverkas av sjösprång, speciellt inne i hamnar med begränsat djupgående. Att mäta vattenstånd är en förutsättning för att snabbt kunna varna sjöfarten för ett pågående sjösprång, säger Thomas Hammarklint, vattenståndsexpert på Sjöfartsverket pressmeddelandet.

Hos Destination Gotland har man hittills dock inte märkt av att sjösprång har påverkat deras ankomster och avgångar avsevärt.

– Däremot noterar man ibland att nivån kan skifta ganska snabbt, men förtöjningarna klarar detta utan problem, säger Henrik Cars, vice vd för Destination Gotland.

Men färjorna är inte helt oberoende av havsnivån i hamnarna.

–  Variationer i havsnivån gör att vi ibland måste pumpa ballastvatten så att ramperna inte blir för branta vid lossning och lastning, säger Henrik Cars.

Fakta sjösprång

I sällsynta fall kan havets vattenstånd vid kusten helt plötsligt öka väldigt fort, ja nästan likt en tsunami. Observationer berättar om att havet stigit med någon meter på 5-60 minuter. Detta fenomen kallas sjösprång.

Dessa två faktorer är nödvändiga för att sjösprång ska kunna uppstå:

- En kallfront eller ett åskväder med frontliknande karaktär rör sig med en bestämd (kritisk) hastighet V över ett havsområde.

- Djupet i området är jämnt och måttligt (några tiotal meter) och bottenprofilen jämn.

Källa: SMHI

Så jobbar vi med nyheter
David Skoog