På sin egehn blogg har han drivit hotelljätten Scandic att lägga ti9llbaka biblarna på hotellrummen.

Möt Emanuel Karlsten.

- Jag har fått medial uppmärksamhet och insett att med bloggen kan man få påverkansmakt. Allt jag gjort har byggt på att läsa och omvandla det till praktik. Svårare är det inte, säger 27-årige Emanuel Karlsten från Visby.

Som ung frälsningssoldat startade han 2006 Blodocheld.se, en webbcommunity som blev samlingspunkt för diskussion mellan unga. Samtidigt drev han framgångsrikt kampanjer på sin egen blogg.

- Jag har alltid varit intresserad av nyheter och tyckt att journalistyrket är kul och spännande, säger han och minns sin praktik på Gotlands Allehanda i mellanstadiet på S:t Hans och högstadiet på Solbergaskolan.


Vässade argument
Suget efter att utrycka sig i ord och att skriva tog fart via internet under skoltiden och exploderade tack vare Tjelvar under gymnasieåren på Säve.

- Jag ville delta i debatten och vässa argumenten och jag skrev och skrev och var stundtals som besatt, förklarar han.


Zambia
Efter lumpen och ett år som volontärarbetare för Frälsningsarmén i Zambia återvände han hem som distriktsungdomskonsulent för Frälsningsarmén.

- Året i Zambia gav mig perspektiv på livet. Jag åkte dit utan skyddsnät, och kom hem med mycket erfarenhet. Man kan säga att jag åkte ut som en pojke och kom hem som en man, säger han.

2005 började han blogga och, säger han, snubblade över nyheter som han skrev om på bloggen. Till exempel om påhittade nyheter i Aftonbladet eller om Melodifestivalen.


Har inte tid att vänta
- Då slog alla medier till och jag fastnade i journalisträsket, säger han som får sin drivkraft genom att blottlägga det uppenbara och enkla, men som inte alla ser och förstår.

Nu söker han sammanhang där det, som han säger, är mindre prat och mer göra.

- Jag blir frustrerad i miljöer där man skapar tröga strukturer. Vi blir snabbt omsprungna och har varken tid eller råd att vänta, kommenterar han sitt uppdrag som redaktör.