Läkaren: "De flesta föräldrar gör fel"

För mycket skärmtid skadar barns hjärnor. "De får svårare att känna empati och det går aldrig att ta igen", säger barn- och skolläkaren Åse Victorin som besökte Gotland på torsdagen.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

barnläkaren tipsar2017-04-22 09:00

LÄS OCKSÅ: Åse Victorins svar på kritiken

Åse Victorin är mycket oroad av skärmanvändandet bland barn och unga i Sverige. I sitt jobb träffar hon många ungdomar som är stressade och deprimerade.

LÄS OCKSÅ: Mothugg från professor: "Hoin vet inte vad hon pratar om"

– Det är så många barn och unga som inte mår bra och det här är en stor anledning, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Svar på tal från Victorin: "Jag har stöd för allt"

Hon har inget emot datorer och skärmar som arbetsredskap, men spelande, tittande och kommunicerande via skärmar är skadligt. Skärmtiden hämmar den kognitiva utvecklingen och ungdomar med mycket skärmtid i bagaget har sämre förmåga att känna empati, enligt Åse Victorin.

– Hjärnan är plastisk. De områden som tränas utvecklas och de områden som undviks går tillbaka. Om barn inte tränar på att interagera får de svårare att känna empati och det går aldrig att ta igen. Barn måste träna sig i empati.

LÄS ÄVEN: Skoldirektören: "Jag förlitar mig på styrdokumenten"

Skolverkets förslag att digital teknik ska bli obligatoriskt i förskolan är mycket dåligt, tycker Åse Victorin.

– All tid som det lilla barnet sitter framför en tvådimensionell bild är förlust av tid i verkliga livet. Barn utvecklas bäst genom att använda sina fem sinnen i en tredimensionell värld, att interagera med barn och vuxna och genom att röra på kroppen.

Presterar sämre i skolan

Åse Victorin påpekar att barn och ungdomar som spenderar mycket tid framför skärmen presterar sämre i skolan.

– Pisaundersökningen 2015 visade att de som satt mest framför skärmen presterade sämst på provet. Det är alarmerande, vi vill gärna tro att barnen får kunskap genom verktygen, men de leker istället för att samla kunskap. Det påverkar koncentrationsförmågan negativt.

Åse Victorin anser att det handlar om skolpolitik.

– Som föräldrar borde vi kräva en skärmpolicy i skolan: man lämnar in mobilen när man kommer på morgonen och får tillbaka den när man ska gå hem, klassrumsbundna datorer och ingen användning av mobiler och plattor under skoltid. Vi måste återupprätta en respekt för skolan som arbetsplats, det ska inte vara en lekplats, säger Åse Victorin.

Vad säger du till dem som hävdar att digitala medier är en del av dagens samhälle och att barnen måste hänga med i den digitala utvecklingen?

– Det innebär inget försprång, för datorer är inte svåra att lära sig. Vi behöver inte känna någon teknologistress. Tvärtom, de som börjar använda datorer sent är mer kreativa när de använder datorerna.

Vad har du för tips till föräldrar som känner att barnen sitter för mycket framför skärmen?

– Sätta upp tydliga regler vad som gäller i er familj. Ta inte hänsyn till hur andra familjer gör – för de flesta gör fel, säger Åse Victorin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!