Blandade åsikter kring färdtjänsten: "Har varit värre"

Färdtjänsten på Gotland har mötts av hård kritik efter att DRT Solutions tog över bokning och samordning i fjol. Kollektivtrafikchefen Jyrki Vainio hävdade nyligen att det blivit mycket bättre, men hos kunderna råder delade meningar.

Ove Stenberg från Roma tycker att det har blivit mycket bättre. Han är alltid ute i god tid med att boka sina resor.

Ove Stenberg från Roma tycker att det har blivit mycket bättre. Han är alltid ute i god tid med att boka sina resor.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2021-07-09 12:40

För några dagar sedan gick kollektivtrafikchefen Jyrki Vainio ut med en uppdatering om färdtjänstläget efter att både Region Gotland som huvudman, och bolaget som sköter bokning och samordning – DRT Solutions – fått mycket hård kritik.

– Klagomålen på färdtjänsten och sjukresor har minskat ordentligt och vi märker att kunder är generellt nöjdare, sade Jyrki Vainio i ett pressmeddelande den 1 juli.

När Marina Sångängel i Hemse läste det kontaktade hon Gotlands Tidningar. Hon menar att det inte blivit ett dugg bättre:

– Vilket universum lever han i? Det är värre än någonsin. Om nu klagomålen har minskat måste det bero på att folk gett upp eftersom det inte händer något med de klagomål som kommer in, säger hon.

Hennes båda grannar är rullstolsburna, och Marina själv har rullator och de är alla i behov av färdtjänst för att ta sig till sina arbeten. Häromdagen fick de vänta över en timme på sina bilar.

– Varför kunde de inte ha planerat så att vi alla kunde åka i en bil? Nu blev det tre separata bilar till oss, och det är inte på grund av pandemin, säger hon. Det är hemskt att vi ska tvingas leva med det här.

Jyrki Vainio kan inte uttala sig om enskilda ärenden men säger att det är ett komplicerat nätverk av saker som måste klaffa:

– Utifrån kanske det ser helt galet ut, men som exempel har varje resenär en så kallad reseidentitet. Det kan vara så att en viss människa har restriktioner som gör att han eller hon måste åka ensam, eller bara kan åka med vissa andra människor. Och 70-plussare måste fortfarande åka ensamma. Entreprenören kör också både skolskjuts och sjukresor, och dessa olika grupper får inte blandas. Vissa restriktioner ska lätta den 15 juli och då kommer det bli fler bilar tillgängliga.

Samtidigt har antalet resenärer ökat, vilket gör att det inte finns tillräckligt med bilar enligt kollektivtrafikchefen. Det trots att entreprenören kör med fler bilar än enligt avtal.

Utanför Visby lasarett sitter Ove Stenberg från Roma. Han väntar på färdtjänsten men är själv lite tidig. Han tycker att det har fungerat bra den senaste tiden.

– Det var värre förut, och även om jag hör en del klagomål så tycker inte jag att det har varit några större problem. Jag är ute i god tid när jag bokar.

GT åker vidare till Korpen i Visby, där Lennart Ahlgren är Röda Korset-värd. Och han liksom Marina Sångängel har inga bra intryck från färdtjänsten.

– Mitt intryck är att de som tar bokningarna och som sitter i utlandet har väldigt svårt att förstå de som ringer, och vice versa. Det blir en massa missuppfattningar. En dam fick sitta här och vänta i tre timmar, hon grät, så slut var hon. En annan dam som jag följde med till Roma blev sittandes i fem timmar. Hon var rullstolsburen och efter så lång tid hade blöjan blivit överfull och det rann kiss längs med rullstolen. Jag var i upplösningstillstånd. Den här servicen är så oerhört viktig för att människor ska må bra, och det måste göras bättre och på ett mänskligt sätt, säger han.

Kritiken känner Jyrki Vainio igen. Han har själv lyssnat på flera av de samtal som görs i samband med bokningar:

– De samtal jag lyssnat på har jag inte kunnat höra någon skillnad på den som är bosatt här och den som svarar i andra änden i Afrika. Det är enligt EU-standard och alla som jobbar ska vara helkunniga i det svenska språket.

Färdtjänsten

Sedan DRT Solutions tog över bokningen och samordningen av färdtjänst och sjukresor på Gotland i oktober 2020 ökade klagomålen på verksamheten från i snitt tre per månad till 44 per månad inom loppet av sex månader.

Bolaget har tidigare skyllt på pandemin och att det finns för få bilar, medan Taxi Visby som sköter körningarna har klagat på brister i bokningssystemet.

Taxi Visby uppger å sin sida att man har fler fordon i tjänst än avtalet kräver.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!