Det saknas en bra dialog om färjornas utsläpp

Politiska debatter2021-09-09 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Debatt

I en eftertänksam krönika på Gotlands Folkblads ledarsida den 4 september skriver oppositionsrådet Meit Fohlin om de svåra avvägningar som politiker, och vi alla, står inför för att begränsa klimatutsläppen så att världen inte passerar 1,5 graders uppvärmning inom tio år. Hon understryker hur viktigt det är att det finns en bra dialog för att nå fram till ”strategier vi är överens om i det gotländska samhället”. 

Utsläppen från färjetrafiken är en fråga där en bra dialog saknas.

Näringslivsföreträdare och många andra säger att snabba förbindelser är viktigast. Men när färjorna kör så snabbt som idag ger de extremt stora klimatutsläpp, och därför innebär så lite som 20-30 minuters längre överfart att klimatutsläppen halveras, enligt Trafikverket. Snabba förbindelser respektive minskade klimatutsläpp. Två legitima intressen står mot varandra.  

Jag känner inte Meit Fohlin, men imponeras av att hon i sin krönika prövar att lösa upp den knuten. Hon skriver att ”långsammare färjor är aldrig ett alternativ”, men ”valfrihet skulle ju kunna vara det”. Att det vore rimligt med en möjlighet ”att välja att åka långsammare på vissa turer för att man kan och vill bidra till lägre utsläpp”. 

Här öppnar Meit Fohlin för samtal och därmed möjlighet till samförstånd. Hennes initiativ kan leda till att Gotland verkligen går före och väsentligt sänker sina klimatutsläpp från och med nu och fram till att fossilfria färjor är upphandlade 2027! 

Gittan Frejhagen, Hamra

Initiativtagare till nätverket Gretas Gamlingar

Gotlands Folkblad

Debattartikeln är publicerad på Gotlands Folkblads ledarsida. Åsikterna är skribentens egna och speglar inte nödvändigtvis ledarsidans hållning.