Vad är en kultiverad människa?

När man talar om en kultiverad människa avses en som är bildad. Men vad är bildning och vem är bildad?

Foto:

Krönika2020-03-20 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Bildning är det man har kvar när man har glömt allt som man har lärt sig” är ett välkänt uttryck. Men om man nu inte nöjer sig med denna ironi – vad är egentligen bildning? 

Det brukar talas om vikten av att tänka rätt, vara omdömesgill och i handling visa godhet. Däremot är det ingen som lyfter fram att det skulle ha med bildning att göra att ”kunna mycket”. Beläsenhet är med andra ord inget tecken på bildning. Som exempel på det brukar nämnas att många av de tyska naziledarna var högt utbildade och odlade humanistiska intressen. Men ingen ju hävda att de tänkte rätt (om de nu över huvud taget tänkte). Men vad innebär det att tänka rätt? Många reagerar med viss bestörtning över Thomas Thorlids devis ”Att tänka fritt är stort, men tänka rätt är större”, som står inpräntat över entrén till aulan vid Uppsala universitet. Jag själv har svårt att ta dessa ord till mig.

En som funderade mer än de flesta på frågan om bildning och det bildade tänkandet var den amerikanska pedagogen med mera John Dewey (1859 – 1952), inte minst i boken ”How we think”. Han betonade vikten av att tänka självständigt, kritiskt och reflektivt, vilket enligt honom utgjorde ett väsentligt moment i befrämjandet av en progressiv demokrati som livsform. Och med demokrati avsåg han då så mycket mer än att man med vissa intervall får välja sina företrädare. Han månade inte heller bara om anden utan även handen; bildning ska avse såväl teoretiskt, intellektuellt tänkande som det tänkande som krävs för hantverksmässiga utföranden. I Deweys progressivt demokratiska tänkande ingick att kollektiv och individuell frihet går hand i hand – det ena finns inte utan det andra. Individ och samhälle utvecklas simultant.    

För att kunna tänka behöver man ett rikt, nyanserat och preciserat språk. Man kan inte tänka utan språk. Språk, tanke, omdöme, etik – det måste vi träna för att som individer bli bildade och som samhälle bli genomsyrat av verkligt demokratiska ideal. Det innebär att inte minst skolan bär upp bildningsprocessen i ett samhälle. Trots det fragmentiserar vi högre utbildning i dag med någon sorts krav på att den ska vara ”yrkesinriktad” och nedmonterar grundskolan steg för steg genom att ”spara” pengar och nedvärdera läraryrket. Varför?   

Hiss

Att tänka rätt OCH fritt är störst!

Diss

Peter Wolodarski. Subversivt och alarmistiskt inriktad ledarskribent på en förr i tiden viktig tidning.