Just i dag tror jag inte att det finns något annat bolag på Gotland som är mer kritiserat än Geab.
De senaste totalavbrotten har helt gjort slut på gotlänningarnas tålamod. Internet och sociala medier översvämmas av arga kommentarer, näringslivet rasar, industrin använder ord som "katastrof" och det går inte ens att uppskatta vad detta kostar i kronor och ören för oss som lever och verkar här.
De senaste åren har Geab jobbat målmedvetet för att stärka sitt varumärke. Man jobbar aktivt med sponsring av främst barn- och ungdomsidrott, man tar en plats i olika nätverk, gnetar på i både uppförsbacke och motvind.
Ett extremt otacksamt jobb, för Geab har samtidigt höjt elnätsavgiften de senaste åren med mellan 30 och 50 procent, en höjning som bolaget motiverar med nödvändiga underhåll av elnätet. För en villakund med 25 ampere och 20 000 kwh om året motsvarar det en ökad kostnad med 3700 kronor.
Den motiveringen är inte helt lätt att köpa. Om man i år investerar 180 miljoner kronor med en avskrivningstid på 40 år blir kostnaden för detta bara 4.5 miljoner om året... Men storägaren Vattenfall har avkastningskrav, och gotlänningarna får notan.
Men vi har inget att välja på. Elbolagen har monopol på elnätet, och vi har bara att finna oss i detta och betala. Vilket gotlänningarna också har gjort, om än med visst knot och gnäll.
Nu när totalavbrotten avlöser varandra och när kostnaderna för detta hamnar på privatpersoner och företag samtidigt som Geab fortsätter att ta skyhögt betalt för sina tjänster tycks det som att måttet är rågat. Kraven på kompensation är många.
Det lär ingen ha något för, det finns inget i avtalet som säger att Geab måste kompensera sina kunder för den här typen av avbrott. Missnöjet växer, Geabs varumärke har nått ett all time-low, men i slutändan har vi inget annat att göra än att knyta näven i fickan och fortsätta betala våra fakturor.