För snabba bilar kan fälla Saab och Volvo
Foto: Tomas Fasth
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För SAAB:s del är det inget nytt, man har haft ekonomisk kris i många år. General Motors har år efter år fått bidra med stora belopp. "Till nästa år räknar vi med att komma upp till nollresultat" har det hetat år efter år.
Nu är även GM i kris och fråga är vilken framtid SAAB har. Nu är det Volvo Personvagnar som är i mediernas intresse och från Göteborg ropar man nu på Staten och Skattebetalarna.
Hur blev det nu så? Jo man tillverkar bilar som det inte finns något egentligt behov av. Man "måste" konkurrera med de tyska premiummärkena som far fram på Autobahn i hastigheter som ingen människa behöver fara fram i.
Tidskriften "Alla bilar 2008" som utges av Teknikens Värld tar upp elva olika Volvobilar. En av dessa har topphastighet 190 km/tim, övriga mellan 200 - 250 km/tim. Alltså hastigheter som bara en bråkdel av alla dessa bilar någonsin kommer upp i.
Nu har detta med topphastigheten inte bara ett teoretiskt intresse. Alla måste vara dimensionerade och utrustade för att kunna klara av denna topphastighet. Som till exempel däcken, om din bil har en topphastighet på 200 km/tim måste du ha däck som klarar av denna hastighet.
All denna överkapacitet kostar pengar, väger mycket, kräver onödigt stora och bränslekrävande motorer.
Volvoledningen har länge surfat fram på denna överkapacitet och nu får de anställda och underleverantörerna betala priset.