Köttskatt - ett rimligt sätt att låta branschen ta miljökostnaderna

Gotland2008-04-10 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
LRF avfÄrdar tanken pÅ att införa en köttskatt. Istället hävdar de
att svenskt nötkött är klimatsmart, att en köttskatt skulle slå blint även mot mindre miljöskadligt kött och att jordbrukets andel av växthusgasutsläpp aldrig varit lägre än idag.
Fakta Är att i Sverige svarar jordbruket, varav köttproduktionen står för huvuddelen, enligt den officiella rapporteringen för 13-14 procent av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. Betande djurs metanutsläpp i Sverige utgör cirka 4 procent av totalen. En vanlig ko är lika miljöfarlig som en svensk bil, då en typisk svensk ko släpper ut 100 kilo metan per år - lika mycket växthusgas som en vanlig bil som går 1000 mil per år.
Dessutom är nästan hälften av allt nötkött vi köper importerat och är sammantaget ännu mer miljöfarligt. Fakta är att FN i en expertrapport pekar ut just boskapssektorn som ett av världens största miljöproblem. Totalt står djurindustrin för 18 procent av de globala klimatpåverkande utsläppen, enligt expertrapporten. Detta kan jämföras med ca 13,5 procnet för transportsektorn.
Mellan 60 till 70 procent av bensinens slutpris beror på skatter. Detta motiveras av miljöhänsyn. PÅ kött finns ingen skatt förutom momsen.

Fakta är också att en köttskatt inte skulle slå blint Även mot mindre miljöskadligt kött. Det förslag som lagts om köttskatt av Chalmersforskarna (Mohlin, Wirsenius och Hedenius) tar full hänsyn till olika sorters kötts miljöpåverkan och de visar att den skulle vara ytterst effektiv. En klimatskatt på 15 kronor kilot för nötkött skulle innebära en minskning av konsumtionen med 13 procent!
Att jordbrukets andel av växthusgaser minskat beror på urbaniseringen.
Tidigare arbetade nästan alla inom jordbrukssektorn och det fanns inga bilar eller flygplan. Vilken andel jordbruket har av växthusgasutsläppen är irrelevant. Det viktiga är att de totala utsläppen av växthusgaser från djurindustrin växer och måste minskas.

En rimlig utgångspunkt för skattesystemet är att det ska vara konsekvent och logiskt. Att vi idag har höga skatter pÅ bensin, men ger subventioner till djurindustrin är märkligt. Genom beskattningen av bensin och diesel blir mer miljövänliga transporter i jämförelse mer attraktiva. Samma logik borde gälla för kött - blir köttet dyrare blir det mer attraktivt att välja mer klimatsmarta alternativ i stället.
I regeringsförklaringen står det att en grundprincip i klimatarbetet ska vara att förorenaren betalar för sin miljöpåverkan. Min förhoppning är att regeringen lever upp till denna grundprincip och inför köttskatt trots LRF:s motstånd.
Läs mer om