Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommentarer till Mona Sahlins uttalande angående Gotlandstrafiken.Det var med stor förvåning och oro som jag tog del av Mona Sahlins uttalanden angående Gotlandstrafiken i gårdagens Gotlandstidningar.För Gotlands utveckling och en positiv tillväxt är moderna och väl fungerande kommunikationerna absolut avgörande. De snabbgående färjorna har betytt mycket för den utvecklingen på Gotland. Gotlandstrafiken är vår landsväg och att då börja öppna upp för lösningar med långsamtgående fartyg och enhamns-alternativ som Mona Sahlins ger uttryck för vittnar om en stor okunskap om gotländska förhållanden.Färjetrafiken skall fungera både för persontrafik och gods, och idag går 50% av godset på den södra linjen och 50% på den norra linjen. Ett enhamns-alternativ skulle till exempel innebära betydligt längre transporter på landsväg på fastlandssidan.Vi behöver idag snarare utvecklingsmöjligheter och en större kapacitet under vissa delar av året eftersom det många gånger är svårt idag att få plats på båten de tider man önskar under sommaren och vissa helger.Det oroar mig också att man i debatten gör Gotlandstrafiken till miljöbov i Östersjön. Dagens färjor har katalytisk rening vilket stora delar av övriga sjötransporter på Östersjön saknar.Miljöpolitiken måste gå hand i hand med en ökad tillväxt och då måste vi istället satsa på teknikutveckling och bland annat nya bränslen istället för att falla i fällan att förespråka långsamtgående färjor vilket skulle vara en stor tillbakagång för Gotland och Gotlands utveckling.Samtliga politiska partier och en stor del av det gotländska samhället har ställt sig bakom följande gemensamma ståndpunkter för den framtida Gotlandstrafiken:l Trafik till två fastlandshamnar.l Bastrafik med två dubbelturer per dygn, cirka 3 timmar, på den norra linjen och en dubbeltur per dygn, cirka 3 timmar, på den sydliga linjen.l Trafiksystemet ska inrymma utvecklingsmöjligheter och flexibelt kunna anpassas till nya förutsättningar.l Konkurrenskraftiga och låga "vägpriser" för gotlänningar, besökare och godstransporter. Kostnaden skall inte överstiga vad det kostar motsvarande sträcka på landsväg.l För likvärdiga konkurrensförutsättningar måste merkostnaderna för gods i färjetrafiken neutraliseras - fraktproblematiken måste få en långsiktigt hållbar lösning.l Långsiktiga och stabila förutsättningar för näringsliv och familjer på Gotland. Exempelvis får avtalet inte innebära orimliga kostnadsövervältringar på grund av oljeprisförändringar.l Fartygen ska vara säkra och komfortabla. Nuvarande nivå är minimistandard.En väl fungerande Gotlandstrafik med snabbgående färjor och minst nuvarande standard till två fastlandshamnar är oerhört viktigt för en fortsatt positiv utveckling på Gotland.