Råd för gående och cyklister
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det gäller dels om en cyklist får cykla över i ett övergångsställe och dels vilken sida gående skall hålla sig på en gång/cykelbana.
Här svaret:
En cyklist får gärna cykla över ett övergångsställe men har ingen fördel av det jämfört med att korsa vägen någon annan stans. Om han/hon kliver av cykeln och leder den blir naturligtvis läget annorlunda, då är ju cyklisten gående och fordonsförare har väjningsplikt på övergångsstället.
Lagstiftaren har medvetet låtit bli att reglera gångtrafiken på gångbanor och kombinerade gång- och cykelvägar.
Man vill nog hellre att ögonkontakt och samförstånd ska lösa trafiksituationerna än att man ska slå varandra i huvudet med paragrafer och kunna utse en som har rätt och en som har fel.
Trots det kan kanske jag som trafikingenjör ge rekommendationer som baseras på vad som erfarenhetsmässigt har visat sig fungera bra:
1. När man går på en gång- och cykelväg som är skild från närmaste körbana är det bra att uppträda som man skulle gjort på en vanlig liten landsväg.
Man går till vänster och har då bättre kontroll över de cyklar eller mopeder som man har närmast sig - cyklister och mopedister måste ju köra högertrafik även på G/C-vägar.
2. När man går på en gång- och cykelväg som löper intill en trafikerad körbana är det en god idé att gå närmast diket, alltså så långt från körbanan som möjligt.
Man vill ju inte gärna gå med biltrafiken på ena sidan och cykel/mopedtrafiken på den andra.