Säkrare på cykeln
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Klargörande var att våra myndigheter Vägverket, trafikpolisen och kommunens gatukontor inte kan komma överens om hur det skall tolkas och tillämpas. Uppenbarligen förutsätter man dock att vi cyklister skall veta bättre och skall uppträda därefter. Klargörande också att kommunens gatukontor inte har någon kontinuerlig strategi för skyltning och målning vid dessa överfarter.
Själv ser jag helst att du som bilist INTE stannar för att släppa fram mig som cyklist då jag närmar mig ett övergångsställe. Jag vill själv avgöra då jag vill köra över och då du har passerat har också alla risker för missförstånd passerat. Därtill vet vare sig du eller jag i just det läget hur det förhåller sig i den motsatta körbanan.
Där kan det komma en BMW-förare forsande som "kör aktivt" (femti plus moms), som har mobiltelefonen i ena handen, som har cigaretten i den andra, som har all uppmärksamhet på sin ljudanläggning, som har småbarn i baksätet vilka pockar på uppmärksamhet. Den här BMWn vill jag se passera innan jag kör ut i övergångsstället.
Klargjort blev också att en cyklist FÅR cykla över i ett övergångsställe då trafiksituationen så medger. Vissa har påstått att cyklister MÅSTE i alla lägen stanna och leda sin cykel i övergångsstället.