Stark framtidstro i öns besöksnäring

Gotland2008-08-09 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Med anledning av Tore Gannholms insändare i fredagens tidning.
Marknadsföring av Gotland sker på många sätt och av flera aktörer. I det nyligen genomförda varumärkesarbetet, som omfattat hundratals gotlänningar, har tre områden där Gotland behöver lägga resurser på gemensam profilering och marknadsföring, identifierats och illustrerats på ett bra och tydligt sätt. Den intresserade kan läsa mer på www.gotland.se När det gäller boendeön respektive näringslivs- och etableringsön, två av de områden som nämns, är det Gotlands kommun som bedriver marknadsföring och kommunikation. Gotlands turistförening (GTF) samordnar marknadsföring av besöksön Gotland mot svenska och utländska målmarknader. I vårt arbete deltar t ex våra mer än 300 medlemsföretag.

Idag finns det tryckt information på 7 språk om besöksön Gotland, med ryska som det senaste tillskottet. På GTF:s hemsida www.gotland.info finns det information på 8 språk och ytterligare språk är på gång. Att göra information om Gotland tillgänglig även för utländska besökare är en viktig del av Gotlands turistförenings verksamhet.
GTF:s marknadsråd har under sommarsäsongen lanserat kampanjen "Gotland bortom sommaren". Informationen riktar sig till våra besökare som redan är här och som vi vill få att komma tillbaka under andra tider på året, till ett annorlunda Gotland. Att tillsammans med gotländskt näringsliv arbeta för nya säsonger är en annan viktig del av GTF:s verksamhet.
Att visa upp Gotland för utländska researrangörer, inhemska och utländska journalister och mötesarrangörer är andra områden som Gotlands turistförening arbetar intensivt med. Allt vårt arbete genomsyras av varumärkesarbetet och kommer att bidra till den positionsförflyttning Gotland måste genomföra, från sommarfokus till året-runt-resmål i kundens medvetande.
Grundkunskaper om vad kunden vill ha är en nödvändig bas för all framgångsrik marknadsföring. För att få mer information om kundernas önskemål på Gotland som kryssningsdestination, genomför GTF på uppdrag av Gotlands kommun en kundundersökning under sommaren. För det är ju Gotland man besöker även om fartyget angör Visby hamn. Det märks även tydligt i den information GTF och den gotländska kryssningsgruppen står bakom och som bland annat kan hittas på vårt gemensamma kryssningsnätverk Cruise Baltics hemsida, www.cruisebaltic.com. I dagsläget finns ett stort utbud av utflykter runt om på Gotland att välja bland för kryssningsarrangörerna. Vad kunden sedan väljer är det .... kunden som väljer.

Någon debatt om kryssningstrafiken, har vi som aktivt deltar i arbetet med den inte deltagit i. Det verkar som att det är insändaren själv som fört en debatt i lokaltidningarna om en kryssningshamn i Västergarn.
Häromdagen fick vi den senaste inkvarteringsstatistiken från Statistiska centralbyrån (SCB) gällande perioden januari till juni 2008. Antalet utländska gästnätter har ökat med inte mindre än 100 %! Ökningen från 10 000 till 20 000 utländska gästnätter under det första halvåret är ett resultat av de gemensamma aktiviteter och insatser som gotländsk besöksnäring gjort under de senaste åren.
Resultatet har blivit möjligt bland annat tack vare den kraftigt ökade marknadsföring och PR-verksamhet som gjorts och de intensiva aktiviteter mot utländska researrangörer som genomförts, inte minst genom projektet "business to business" på tyska marknaden. Även direktflyg till Gotland från Hamburg, Helsingfors och Oslo har kraftfullt bidragit till det goda resultatet, liksom Wisby Strand genom de internationella möten som genomförts under året.

Mycket har hänt inom gotländsk turism de senaste åren. Det finns en optimism och en framtidstro hos gotländsk besöksnäring. En vilja att samarbeta och sträva mot gemensamma mål. Vi på Gotlands turistförening ser fram emot ett spännande 2009. Nu kan vi ta avstamp från en gemensam varumärkesplattform för Gotland, en plattform som gäller inte bara för vårt arbete inom gotländsk turism utan för all kommunikation från Gotland mot omvärlden.
Anders Murat
Läs mer om