Telefonboka kan vara svårt

Gotland2008-01-25 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Min mamma, 85 år, besöker Roma vårdcentral för att boka en tid till läkaren. Hon frågar i luckan om det finns några läkare och får till svar att de har tre läkare men att de är fullbokade.
Om hon vill träffa en läkare skall hon ringa ett speciellt telefonnummer. Men hon vill boka en tid nu eftersom hon aldrig tidigare har ringt och bokat. Men det gick inte utan hon måste ringa till vårdcentralen.
Min mamma ringer till vårdcentralen nästa dag och får lyssna på en telefonröst som uppmanar henne att trycka in olika siffror och symboler. Rösten pratar fort och allt blir obegripligt varför hon lägger på luren och tänker inte försöka att ringa igen. Viljan att klara sig själv och inte ligga någon till last gör att hon står ut med sina besvär i ytterligare en vecka tills det blir ohållbart.
Då ringer hon upp sin dotter och berättar. Det visar sig sedan att hon inte ska besöka någon läkare utan att distriktssköterskan kan skriva ut ny medicin. Har effektiviseringen tagit över det mänskliga bemötandet? Ska sparandet gå ut över de vårdsökande?
Läs mer om