Var i den nya logotypen ligger det magiska?
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Nu lanserar man en logotyp som ska vara - öppen för många olika tolkningsmöjligheter. Och just "tolkningsmöjligheter" är väl den bästa beskrivningen: besöksön, boendeön, etableringsön ses här - vara mer på "svaj" än på gång - i färger som snarare för tanken till ett Legoland än till den vackra kalkstensön med sin grå naturliga färgskala.
I texten framgår att, jag citerar: "För varumärket Gotland finns inget gemensamt typsnitt. Det är meningen att logotypen ska användas med företagens och organisationernas befintliga profil."
Jag har svårt att se några seriösa gotländska företag klistra på denna logotyp för att ytterligare förstärka sitt varumärke och ursprung. För vad skulle denna "Kalle Anka-logo" tillföra något av företagen (inget nämnt, inget glömt).
Återstår alltså bara att göra som vanligt, en massa onödigt krimskrams att mångla ut - askkoppar, nyckelringar, ytterligare en uppsjö av fula t-shirts, skärmmössor, frisbees, kylväskor, kuddöverdrag, handdukar, fräcka paraplyer, regnställ, golfbollar, profilkläder i massupplaga, servetter, drinkunderlägg, cykelväskor, glas, tallrikar, kaffemuggar, badbollar, pannband, pikéttröjor, strumpor, collegetröjor, konferensblock, pennor, suddgummin, klockor, dörrmattor, badlakan, solstolar, klistermärken, badges och jag vet inte vad, allt nedsölat med den nu framtagna logotypen - till turisterna att köpa vad skräp som helst och sedan släpa ut i landet till allmän beundran: Titta vad kul - dom har varit på Gotland, Magiska Gotland.
Att den gemensamma logotypen ska kunna hjälpa till att höja lönsamheten för gotländska företag och gotlänningar och stärka varumärket "Magiska Gotland", måste väl ändå betraktas som övertro på vad en logotype orkar med att bära och förverkliga.
Nej, vore det inte dags att anlita några professionella som kan något om symbolik och typografi istället för att tramsa runt med allsköns datoriserade grafitikonstnärer spakandes Illustrator, Photoshop och andra kraftfulla program där man på en millisekund kan förstöra vad som tagit boktryckarkonsten 500 år av utveckling.
Och jag bara undrar - var i den nya logotypen ligger det "Magiska"?
Ack Gotland du sköna - vad har det blivit ...