Visionär? Nej, den nya logotypen känns gammal
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För mig är det en spegling av förr och nu, inte något om framåt.
Förr; genom att illustrera Hoburgsgubben, Visby ringmur och raukar på Fårö.
Nu; genom att illustrera vilsenheten mellan uttalad vision och faktisk verklighet. Den uttalade visionen handlar om 65 000 invånare. Den trista verkligheten är ca 57 000 och tendensen är fortsatt minskning.
Logotypen ger ett intryck av ett Gotland som saknar kontakt med marken och som är på väg att glida ut i havet. Intrycket är osäkerhet och instabilitet.
När det gäller typsnittet/formen på bokstäverna så liknar de tänder med olika grad av karies. De är ett fall för tandläkare med stor kunskap om hur man gör rotfyllningar.
Det behövs en ny logotype som skapar förtroende för det budskap man vill förmedla. Det handlar om att illustrera Gotland som en plats för natur, kultur, närhet, säkerhet, öppenhet och visioner.