Debatt
FĂ„rĂ€fĂ€rjan fĂ„r Ă€ndrade avgĂ„ngstider frĂ„n 1 oktober. Inte sĂ„ mycket att orda om kan man tycka, antalet turer blir oförĂ€ndrat. Men Ă€ndrade turer innebĂ€r vissa problem, bland annat för skolbussen. Trafikverket sĂ€ger att beslutet Ă€r vĂ€lgrundat efter att âberörda aktörerâ har fĂ„tt sĂ€ga sitt och majoriteten har varit för förĂ€ndringarna. Vilka de menar framgĂ„r dock inte.
DÀremot har ett sÄ gott som enat FÄrö önskat ha halvtimmesturer hela dagarna. NÄgot som Trafikverket benhÄrt stretar emot. Personalen ska ha matraster och visst ska de det, men dÄ fÄr man sÀtta in mer personal eller förhandla. Sommartid har man avtalat bort matrasterna, men vintertid gÄr det icke. LÄngdistansflyget gör ingen skillnad pÄ hög och lÄgsÀsong. DÀr har det gÄtt bra att göra avtal som godkÀnts av bÄde fack och arbetsgivare.
Ett ökat antal turer kostar förstÄs pengar. Trafikverket menar att de har ett faststÀllt antal turer som mÄste gÄ under budgeten. En utökning skulle ge en rejÀl fördyring. Det mÄste vara Trafikverkets sak att se över och höja budgeten och FÄrö ska inte behöva lida för deras njugghet.
Jag har en misstanke om att om budgeten höjs sÄ skulle med ens ett brobygge vara lönsamt. Och det verkar inte Trafikverket ha nÄgot intresse av.
PÄ flera fastlandslinjer har det gÄtt att avtala bort matraster. Enligt platschefen i intervju i P4 Gotland, torsdagen 26 september, Àr nÄgot sÄdant omöjligt pÄ FÄrösundsleden pÄ grund av att befolkningsunderlaget Àr för litet. Anser Trafikverket med det att FÄrö Àr mindre vÀrt för att vi inte har mer Àn 500 innevÄnare?
Att sen Transportstyrelsen bromsar förtur Äret runt Àr ocksÄ ett mysterium. Det skulle inte kosta en krona mer Àn i dag. Det som Àr akut och kommer att kosta, Àr att bredda och Àndra filerna till fÀrjan, för sÄ mÄnga som stÀller sig i fel fil har jag nog aldrig sett som i Är.