Sommaren har gett rekordsiffror i resandet till Gotland. Bra för många, men det ger också problem på olika sätt. Gotlands Tidningar (7 augusti) hade ett reportage om turismen. Den omsätter 4,5 miljarder men vad den kostar i samhällsservice har regionen inte utrett.
Då är det dags att göra det nu. Lasarettet går på knäna, vägar slits och soptunnor är fulla. Vattnet tryter, vägar stängs av och köerna till Fårö ger trafikproblem.
Inte minst på Fårö har vi sett dessa problem. Att cykla är ett vågspel på de smala vägarna. Nu ska det visst utredas igen om en cykelväg från färjan till Sudersand/Ekeviken. Den förra lades ner då den innebar ett markanspråk på 12–15 meter. Cykelleden skulle vara tvåfilig med dike mellan vägbana och cykelled. Länsstyrelsen avslog för att den skulle dras genom olika naturreservat (suck). Det går att göra cykelvägen smalare, utan dike, om viljan finns. Gör inte som med broutredningarna, göra dem så dyra så man måste lägga ner.
Det har också varit bråk om förbudsskyltar på Gotland som hindrar folk att nå stränderna. I vissa fall förståeligt då markägarna själva får betala slitaget. Region, stat och näringsidkare måste ta sitt ansvar och, om inte belägga, åtminstone betala så att vägarna till stränderna kan hållas öppna. Man måste också ordna med fler parkeringsplatser och soptunnor vid populära områden. Det är något man inte kan belasta markägarna med.
Trafikverket behöver snart sätta in en fjärde Fåröfärja för att hålla köerna ner. Sedan är det otroligt att de inte tar sitt ansvar och förlänger färjefilen ett par km till på båda sidor om sundet. Det är rent livsfarligt att försöka ta sig förbi kön idag när det är som mest trafik. Hur gick det med den storstilade planen på att bygga flera filer vid färjelägena med service och kiosker med mera efter att man la ner broplanerna 1996?
Fårö och Gotland klarar att ta emot turismen. Jersey är lika stor som Fårö och där bor det 80 000 bofasta utan större trafikproblem. Men ska vi undvika bråk och irritation här måste de ansvariga ta sitt ansvar och inte bara locka hit ännu fler turister utan en plan på hur de ska tas emot. Möjligheten finns att finansiera mycket av servicen med en ”besöksavgift” på båten till Gotland. Är det inte värt att undersöka det ordentligt?
Hur som helst vill vi inte se en sommar till som denna. Turism är bra men den kostar också.