Siffrorna frÄn Arbetsmiljöverket bygger pÄ vad mÀnniskor sjÀlva svarar, det vill sÀga sjÀlvupplevda besvÀr, enligt studien baserat pÄ 11 500 intervjuer och som avser 2020.
TT: Det Àr en hög siffra, Àr det en med verkligheten överensstÀmmande bild?
ââDet finns all anledning att tro att det stĂ€mmer ganska vĂ€l. Och tittar vi pĂ„ 2020 Ă€r det ett extremt Ă„r pĂ„ mĂ„nga vis, vare sig du har jobbat pĂ„ jobbet, eller om du jobbat hemifrĂ„n. Och lĂ„ng tid har det pĂ„gĂ„tt, sĂ€ger Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.
Sju av tio mÄr bra
Resultaten ger en ganska dyster bild av arbetsmarknaden.
ââMan kan vĂ€nda pĂ„ det, 68 procent tycker det Ă€r ganska bra. Men alla ska ha det bra, alla ska hĂ„lla ett helt arbetsliv, inga ska behöva bli skadad eller sjuk pĂ„ jobbet, sĂ€ger Erna Zelmin-Ekenhem.
PÄ grund av att frÄgorna gjorts om gÄr det inte att se förÀndringar lÀgre tillbaka Àn till 2018. Sedan dess har andelen som sÀger sig ha hÀlsoproblem relaterade till arbetet ökat frÄn 28 procent till i fjol 32 procent. Kanske inte lÄter som nÄgon sÀrskilt stor ökning:
ââMen det Ă€r stora tal vi talar om, bakom varje siffra döljer sig mĂ„nga mĂ€nniskor.
En bidragande orsak till ökningen Àr coronapandemin, enligt studien.
Kvinnor i vÄrden
Stressigt, hög arbetsbelastning och oro prÀglar det som skapar ohÀlsa i form av trötthet, smÀrta i nacke, axlar och armar. Yngre mÀnniskor sticker ut i statistiken, de kÀnner i högre utstrÀckning oro och Ängest, som skapar depressioner och utmattningssyndrom.
Kvinnor som jobbar i kommuner och regioner Ă€r den grupp som mĂ„r sĂ€mst, dĂ€r anger fyra av tio hĂ€lsobesvĂ€r till följd av jobbet. Trycket pĂ„ vĂ„rden har varit extra hĂ„rd i pandemin. Ăven arbetare i byggbranschen kĂ€nner oftare besvĂ€r till följd av jobbet. Men Ă€ven i andra sektorer har de mĂ„nga permitteringarna i den ekonomiska krisen skapat stor stress, enligt Erna Zelmin-Ekenhem.
Viktigt för att minska ohÀlsan pÄ jobbet blir det förebyggande arbetet, att fÄnga upp problemen, enligt henne.
ââFör arbetsgivare Ă€r det viktigt att förebygga alla riskfaktorer i arbetsmiljön, bĂ„de de fysiska och organisatoriska och det sociala, och se att det finns ett samspel mellan de hĂ€r, sĂ€ger hon.