Arlas vd ser stigande matpriser framöver

Ökande efterfrĂ„gan, men ocksĂ„ ett inflationstryck som började med att energipriserna rusade. Mejerikoncernen Arla Foods ser att maten blir allt dyrare.

Det rÄder obalans mellan utbud och efterfrÄgan pÄ mjölk, enligt Arla Foods. Arkivbild.

Det rÄder obalans mellan utbud och efterfrÄgan pÄ mjölk, enligt Arla Foods. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi2022-02-10 19:24

Arla Foods, som Àr en internationell bondeÀgd koncern, redovisar sin försÀljning för Äret som gÄtt, och utsikterna framÄt. SjÀlva Ärsredovisningen bli fÀrdig först om ett par veckor, dÄ Arla Foods representantskap godkÀnt rÀkenskaperna. Men Peder Tuborgh, koncernchef för Arla Foods, konstaterar att Äret som gÄtt har inneburit bÄde stigande priser, ökande efterfrÄgan och högre inflationstryck. SÀrskilt under andra hÀlften i fjol.

– Det har varit stor volatilitet och flaskhalsproblem. Det kommer frĂ„n covid 19-pandemin, men efterfrĂ„gan pĂ„ mjölkprodukter globalt har ökat, sĂ€ger han.

Samtidigt finns en inflationspress, förklarar han.

Energipriserna var starten

– Det började med energipriserna, men sedan har det spritt sig.

PÄ torsdagen kom Riksbanken med sitt rÀntebesked, och riksbankschefen Stefan Ingves meddelade att han inte tÀnker börja höja styrrÀntan förrÀn 2024. Inflationen Àr frÀmst hÀnförlig till energipriserna, enligt Ingves. FrÄgan Àr hur Peder Tuborgh och Arla Foods ser pÄ detta, nÀr efterfrÄgan stiger, liksom kostnaderna och priserna.

– Jag vill inte kommentera Riksbankens beslut. Men just i vĂ„r bransch startade inflationen med energipriserna. Vi ser ocksĂ„ nu en stor obalans i efterfrĂ„gan och utbud av mejeriprodukter, sĂ€ger Peder Tuborgh.

Under Äret har maten blivit rejÀlt mycket dyrare, konstaterar han, och det kommer sannolikt att fortsÀtta.

För Arlas del innebar det en prisökning pÄ 10 procent mellan januari 2021 och januari 2022. Han ser ocksÄ att matpriserna stiger globalt nu. Huruvida Arla Foods ocksÄ kommer att höja sina priser mer framöver kan han dock inte sÀga.

Obalans i utbud och efterfrÄgan

– Obalansen i utbud och efterfrĂ„gan pĂ„verkar mĂ„nga produkter. För stora industriprodukter som vi sĂ€ljer Ă€r kunder villiga att betala ett högre pris. Det slĂ„r igenom hos konsumenterna.

Kanske kan man undra om inte bönderna, som producerar mjölken som efterfrÄgan Àr sÄ stor pÄ, bara kan öka sin produktion. Men det Àr inte sÄ enkelt, enligt Peder Tuborgh.

– Dels Ă€r omkostnaderna sĂ„ höga. Dels sĂ„ Ă€r det lagstiftning om hĂ„llbarhet och klimat som gör att det Ă€r svĂ„rt att bara vĂ€xla upp. Det tar lĂ„ng tid, sĂ€ger han.

Fakta: Inflation, rÀnta och matpriser

Livsmedel, inklusive alkoholfria drycker, har ökat 1,72 procent i Ärstakt (decembersiffror)

Men nu befarar allt fler att höjda fraktpriser, höjda energipriser och ökande rÄvarupriser kommer att ge större prisökning, Àven pÄ livsmedel.

Riksbanken, med ett inflationsmÄl pÄ 2 procent, har pÄ torsdagen beslutat att lÀmna rÀntan oförÀndrad. Först 2024 tÀnker sig Riksbanken att styrrÀntan ska börja höjas. Enligt riksbankschefen finns "en liten risk att inflationen blir pÄtagligt och varaktigt högre Àn 2 procent". Riksbanken höjer sin prognos för KPIF-inflationen kraftigt för 2022, till 2,9 procent. I november lÄg prognosen pÄ 2,2 procent. Riksbankens inflationsmÄl ligger pÄ 2 procent.

Den sÄ kallade KPIF-inflationen lyfte i december till 4,1 procent, enligt Statistiska centralbyrÄn. Men om man rÀknar bort energipriserna sjönk KPIF-inflationen till 1,7 procent.

Det Àr inte bara i Sverige som inflationen stiger, pÄ mÄnga hÄll Àr den betydligt högre Àn hÀr. Inflationen i euroomrÄdet steg till en ny rekordnivÄ i januari. 5,1 procent pÄ Ärsbasis Àr den högsta siffran sedan Eurostat började att sammanstÀlla statistik 1997 för de 19 lÀnderna. I USA lÄg prisökningstakten mÀtt pÄ hushÄllens konsumtion pÄ 5,8 procent i december pÄ Ärsbasis, den högsta sedan 1982.

KÀllor: Riksbanken, Statistiska centralbyrÄn, Eurostat, Bloomberg


Fakta: Arla sÄlde för mer pengar i fjol

Mejerikoncernen Arla ökade sin globala omsĂ€ttning under 2021. För helĂ„ret blev försĂ€ljningen 11,2 miljarder euro, motsvarande 116,4 miljarder kronor, mot 106 miljoner euro (110,2 miljarder kronor) för 2020. Koncernens omsĂ€ttning för 2022 förvĂ€ntas bli 11,8–12,4 miljarder euro

Enligt koncernchefen Peder Tuborgh har Arlas priser ökat med 10 procent mellan januari 2021 och januari 2022.

KĂ€lla: Arla Foods

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!