"NÀr vi nÀrmar oss jul ska vi vÀl vara klara"

Till jul ska biltillverkaren Volvo Cars introduktion pÄ Stockholmsbörsen vara klar, hoppas bolagets vd HÄkan Samuelsson. Men han vill inte spekulera i vÀrderingen av Volvo Cars i introduktionen eller hur stor andel som ska noteras.

Volvo Cars vd HÄkan Samuelsson kan snart vara chef för ett av Stockholmsbörsens största bolag. Arkivbild

Volvo Cars vd HÄkan Samuelsson kan snart vara chef för ett av Stockholmsbörsens största bolag. Arkivbild

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi2021-10-04 17:28

Valet av Stockholmsbörsen var inte svÄrt för Volvo Cars. Och sekundÀrnoteringar Àr inte aktuellt, enligt HÄkan Samuelsson.

– Stockholmsbörsen ger ju möjlighet till alla globala investerare att faktiskt investera, sĂ€ger han pĂ„ en digital presstrĂ€ff.

MÄlsÀttningen Àr att inom ett par mÄnader ha fÄtt ordning pÄ all formalia kring prospekt och noteringskrav.

– NĂ€r vi nĂ€rmar oss jul ska vi vĂ€l vara klara – innan det blir julledighet, sĂ€ger Samuelsson.

"Vi fÄr se"

Andelen Volvo Cars-aktier som noteras pÄ Stockholmsbörsen avgörs i slutÀndan av hur mycket storÀgarna Li Shufu och Zhejiang Geely Holding vÀljer att sÀlja av ovanpÄ den nyemission av aktier för 25 miljarder kronor som ska noteras i introduktionen.

– Nya aktier Ă€r 25 miljarder. Sedan gĂ€ller det ju att sĂ€kerstĂ€lla sĂ„ att vi fĂ„r en likviditet som krĂ€vs – nĂ„got som diskuterats mycket i Sverige. Men exakt hur mycket som krĂ€vs Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga innan man vet vĂ€rderingen, sĂ€ger Samuelsson.

– Vi fĂ„r se hur stort intresset Ă€r frĂ„n investerare och sjĂ€lvklart hur stort intresset Ă€r för Geely Holding att sĂ€lja, tillĂ€gger han.

De 25 miljarderna bolaget drar in pÄ nyemissionen ska enligt Volvo Cars-chefen i första hand ses som ett sÀtt att sÀkra bolagets omstÀllningsplaner i elektrifieringen och investera i batteriteknik och batteriproduktion.

Volvo Cars kommer att ge sin syn pÄ vilken vÀrdering bolaget ser som rimligt i sitt prospekt. Det blir dÄ i form av ett prisintervall som tas fram i dialog med investerare och analytiker.

"VÀldigt stabil Àgare"

Det riktiga marknadsvÀrdet kommer dock först att framgÄ nÀr introduktionen Àr ett faktum och handeln med Volvo Cars-aktier kommit igÄng, enligt Samuelsson.

Han tillÀgger att han ser det som positivt att Li Shufu och Zhejiang Geely Holding kvarstÄr som storÀgare nÀr Volvo Cars tar steget ut pÄ den internationella kapitalmarknaden.

– Det hĂ€r Ă€r ett viktigt steg i att göra Volvo Cars mer globalt och mer internationellt, men Ă€ven Ă€garen blir mer differentierad, sĂ€ger han.

– Men Geely och Li Shufu Ă€r fortfarande en vĂ€ldigt stabil Ă€gare och mĂ„nga bolag behöver ofta en stabil Ă€gare som ger stabilitet, tillĂ€gger han.

TT: Äger du sjĂ€lv Volvo Cars-aktier?

– Nej. DĂ€remot Ă€ger flera i ledningen en form av konvertibel, ett vĂ€rdepapper som omvandlas till aktier sĂ„ fort bolaget blir noterat. Det Ă€r ett Ă€garbevis.

"Jag Àr en liten delÀgare"

Detta Àr enligt Samuelsson en privat investering som han och andra i ledningen har gjort för ett antal Är sedan, till en vÀrdering som dÄ gjordes.

– Jag Ă€r en liten delĂ€gare i Volvo Cars tillsammans med andra i ledningen.

TT: Varför ska jag som smÄsparare investera i Volvo Cars-aktier?

– Det Ă€r upp till var och en vad de vill investera i, sĂ€ger Samuelsson.

– Men jag tror att bilindustrin stĂ„r inför en enorm utmaning och kan inte fortsĂ€tta göra bilar som drivs av bensinmotorer. Om vi ska göra nĂ„got Ă„t klimatet behöver vi sluta göra sĂ„dana bilar. Och Volvo Cars Ă€r ju en av dem som först har gĂ„tt ut och sagt att det Ă€r nödvĂ€ndigt, tillĂ€gger han.

AnstÀllda pÄ Volvo Cars kan i framtiden ocksÄ bjudas in som Àgare, enligt Samuelsson. Det skulle kunna ske genom nÄgon typ av optionsprogram som en del av bolagets bonusprogram.

– Vi tycker att det skulle vara vĂ€ldigt positivt och det Ă€r nĂ„got vi kommer att titta pĂ„ nĂ€r vi har kommit igĂ„ng med handeln, förhoppningsvis senare i Ă„r.

Mer observerad och utmanad

Volvo Cars kommer till börsen efter 22 Ă„r som onoterat bolag – först inom den amerikanska Ford Motor-sfĂ€ren och sedan 2010 som en del av den kinesiska Geely-sfĂ€ren.

Noteringen pÄ börsen innebÀr att en ny era inleds, enligt Samuelsson.

– Som börsnoterat bolag blir man vĂ€l kanske nĂ„got mer observerad och utmanad av media – antagligen Ă€nnu mer Ă€n vad det varit tidigare. Men jag tror faktiskt det Ă€r ganska bra för företag, sĂ€ger han.

– Även kvartalsrapporter – det Ă€r mĂ„nga som beklagar sig över dem – jag tror faktiskt inte det nödvĂ€ndigtvis leder till ett mer kortsiktigt agerande. Det Ă€r ju egentligen bara en form av transparens, tillĂ€gger han.

Han beskriver mer granskning och ökade investerarkrav som nÄgot i grunden positivt.

– Det kanske kĂ€nns lite obehagligt i början, men jag tror att det i lĂ„nga loppet faktiskt Ă€r bra.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!