Det är numera bolaget Swedish Composites AB som huserar i båtfabriken i Visby. Bolaget leds av Niklas Lundh och Kenth Lindqvist, och man har för tillfället 12 anställda båtbyggare som flera av dem tidigare arbetat på Nimbus och CMI i Visby.

Lundh och Lindqvist startade Swedisch Composites AB 2011, och nu lämnar snart den första nyproducerade båten fabriken. Genom ett samarbete med Hoc Yachts AB och Petestep AB har man tagit fram Hoc 33 P, en drygt tio meter lång motorbåt med en maxhastighet på omkring 40-50 knop. Det är även Hoc Yachts AB som beställt tio stycken exemplar av båtarna.

– Det känns helt underbart att den första båten snart är klar. Det är det här som jag och Kenth har slitit för sedan 2011, säger Niklas Lundh, vd för Swedish Composites AB.

Artikelbild

Båten kommer både att finnas i en öppen variant och en stängd.

Modern och avancerad teknologi är en stor del av båtens kärna. Det kommer till exempel att vara möjligt att styra båten med hjälp av sin smartphone. Den kommer även att ha en helt nypatenterad skrovteknik som tagits fram av Petestep och som ska göra båten mjukare i vattnet, tystare och snålare.

– Det här kan vara decenniets nyhet när det gäller motorbåtar, och så småningom har vi planer på ytterligare modeller. Vi vill göra en storasyster och en lillasyster till den här båten, säger Håkan Lindström, finansiär i projektet samt vd i Petestep.

Tanken är att samtliga båtar ska byggas i Visby, och om modellen tas väl emot på marknaden kan det bli aktuellt för Swedish Composites att expandera i Visby. Det skulle i sin tur innebära fler arbetstillfällen.

– Vi vet att vi nu har en order på tio båtar, men om vi ska öka produktionstakten behöver vi anställa fler. Jag är övertygad om att den här första ordern bara är början, så vi ser positivt på framtiden, säger Niklas Lundh.

Artikelbild

Den första båten kommer att provköras i Visby hamn under november, och därefter är det tänkt att båtarna ska ut på marknaden efter årsskiftet. Vad de kommer att kosta är än så länge inte offentligt.

Vad är det då som är så speciellt med de här båtarna, Niklas Lundh?

Artikelbild

– De har egenskaper som ligger i framkant när det gäller tekniken. Som en parallell kan man säga att om tidigare båtar varit en mobiltelefon med knappar, så är den här båten en smartphone.