Om cirka ett år ska den första av Gotlandsbolagets två nya färjor vara levererad till Sverige och Gotland. Den största förändringen jämfört med tidigare båtar i färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet är att de nya färjorna drivs med kyld naturgas, så kallade LNG-färjor. Naturgasen innebär större kapacitet och mindre miljöpåverkan, enligt fakta som finns redovisat i Gotlandsbolagets årsredovisning.
– Vi har nu velat ge våra aktieägare en förhandstitt på den nya båten och har därför presenterat en del skisser och fakta, säger Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, vars dotterbolag Destination Gotland har statens uppdrag att sköta färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet.
Helagotland.se får ta del av skisserna i årsredovisningen och där finns en del nyheter.
Färjan kommer att kunna ta ombord fler än dagens 1500 passagerare. Det blir 1650 numrerade sittplatser.
– Alla resenärer kommer att ha en egen vilstol, så ingen ska behöva leta efter en sittplats ombord, säger Håkan Johansson.
På restaurangtorget på däck sju finns det plats för cirka 300 gäster. I mitten av restaurangtorget kommer det också att vara ett lekrum. Ytterligare ett lekrum, för de små barnen och med utrymme för barnvagnar, ska finnas på samma däck. En annan nyhet är att det blir bageri ombord med bland annat nybakat bröd. I skisserna kallas det "bagerei".
– När det gäller designen har vi hämtat all inspiration från Gotland och det finns en tydlig story bakom tänket, säger Håkan Johansson.
Enligt planerna blir det också fler försäljningsställen på restaurangtorget för att minimera köbildning när det är som mest passagerare. Passagerare med djur sitter på däck åtta, alltså inte på samma däck som restaurangtorget.
De båda färjorna byggs på GSI-varvet i Kina. Den första båten ska levereras under 2017 och den andra ett år senare.