Inför regionfullmäktige nu på måndag har regionstyrelsen föreslagit för fullmäktige att fastställa den så kallade länsplanen för regional transportinfrastruktur som sträcker sig från 2018 till 2029. I planen har regeringen tidigare i år fastställt hur mycket statliga pengar till vägar som Gotland ska få. I nuläget är den summan satt till 248 miljoner kronor, som alltså ska kunna finansiera underhåll av öns statliga vägnät fram till år 2029.
Trafikverket har begärt att få ytterligare 24,3 miljoner kronor som ska kunna tas ut fram till 2021. Av detta är 17 miljoner tänkta att läggas på den planerade cykelvägen mellan Västergarn och Klintehamn, då kostnaderna för det projektet har ökat kraftigt. Totalt beräknades cykelvägen från början kosta 32 miljoner kronor, men den kostnaden har nu ökat till 49 miljoner, enligt Trafikverkets prognos. Anledningen är att kostnaderna ökat för att lösa in mark samt för projektering. I den tidigare kalkylen ingick heller inte kostnader för in- och utfarter längs den tänkta cykelvägen, har Trafikverket uppgett för Region Gotland.
Om 17 miljoner går till cykelvägen blir det 7,3 miljoner kronor över, som fram till 2021 är tänkta att gå till övrigt underhåll av Gotlands statliga vägar. I Trafikverkets plan ligger bland annat att busshållplatser på öns statliga vägar ska tillgänglighetsanpassas samt att skolvägar som ingår i det statliga vägnätet ska få bättre trafiksäkerhet.