Efter konkurrensen – Arla satsar på Gotlandsmjölk

På marknaden för lokalproducerad mjölk finns redan två andra aktörer. Nu släpper konkurrenten Arla sin egen Gotlandsmjölk.

Tommy Wahlgren, Magnus Dahlblom och Sten Schwalbe.

Tommy Wahlgren, Magnus Dahlblom och Sten Schwalbe.

Foto: Dennis Pettersson

LOKALPRODUCERAT2016-06-23 16:04

Den nya förpackningen ska göra det tydligt att mjölken kommer från öns 180 lokala Arlagårdar.

– Förut skulle mjölken vara så billig som möjligt. Nu vill fler och fler svenskar veta var deras livsmedel kommer från, säger Sten Schwalbe, ansvarig för Arlas mjölk-, fil- och yoghurtsortiment.

Idén om Gotlandsprofilerad mjölk har de filat på ett tag. Redan i dag finns de lokala mejerierna Stafva gårdsmejeri och Gotlands gårdsmejeri i Stånga ute på marknaden.

– Under våren har vi snabbat upp processen för att kunna släppa inför sommaren, säger Sten Schwalbe.

Produkterna som omfattas av den nya förpackningen är lättmjölk, mellanmjölk, standardmjölk, och mellanmjölk eko.

Den första juli byter man ut hela sortimentet – de vanliga förpackningarna försvinner från Gotland.

– Från mejeriets sida är vi glada att kunna öka produktionen. Det här hjälper oss att bli ännu mer gotländska, säger Magnus Dahlblom, mejerichef på Visby Mejeri.

Förpackningen är inspirerad av lokala gotländska landmärken, bland annat de karakteristiska kalkstenshusen.

Även baksidorna har en tydlig Gotlandsprägel – tillsammans med Gutamålsgillet har Arla samlat fakta och historier om Gotland.

– Alla baksidor kommer att ha berättelser på gutamål. Det är nästan som lyrik, säger Tommy Wahlgren, ordförande för Gutamålsgillet.

Även bönderna är glada över den nya satsningen.

– Det här känns mycket mer positivt som producent. Det var lite anonymt innan, säger mjölkbonden Jonas Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!