Eric D: "Vi har inte gjort 'enorma' vinster"

Helagotland.ses intervju med Gotlandsbolagets Eric D Nilsson förra veckan har väckt stor uppmärksamhet. Nu har aktieägarna tvingat fram ett förtydligande från styrelseledamoten.

Eric D Nilsson, hedersordförande i Gotlandsbolaget.

Eric D Nilsson, hedersordförande i Gotlandsbolaget.

Foto: Petra Jonsson

Ekonomi, näringsliv & finans2016-04-25 14:50

I en stor intervju på Helagotland.se förra veckan berättade Eric D Nilsson, styrelseledamot i Gotlandsbolaget och den man som av många beskrivs som den med den verkliga makten, om rederiets förmånliga avtal med staten.

Ett avtal gällande endast 2016 som gör att man tjänar pengar på konkurrerande Gotlandsbåtens eventuella framgångar, eftersom man får en procent på den totala trafikökningen till Gotland oavsett vilket rederi resenärerna väljer.

Men i kölvattnet av den publiceringen har aktieägare reagerat, och Eric D Nilsson vill därför göra ett antal förtydliganden.

– För det första har Gotlandstrafiken aldrig skapat några ”enorma” vinster vilket skrivits någonstans. Några enstaka lyckosamma fartygsaffärer och de övriga verksamhetsgrenarna i bolaget har däremot skapat en god likviditet i dag, säger han.

– Om vi nu skulle ha gjort sådana enorma vinster undrar naturligtvis aktieägarna. Noteras kan att den förra operatören, Nordström & Thulin, hade en klausul där staten gick in och täckte deras förluster. Under den perioden betalade Sjöfartsverket ut 320 miljoner kronor för täckande av operatörens förluster. Vi har inte gått med förlust på trafiken förvisso, men heller inte tjänat några stora pengar där.

Den andra delen handlar om själva avtalet. I en blogg skrev Helagotland.ses Mats Pettersson (artikelförfattaren) att Eric D Nilsson "ätit statens förhandlare till frukost".

– Det var ingen mördande förhandling alls. Tvärtom. Avtalet formulerades och erbjöds oss av en jurist utvald av Rikstrafiken. Där var de väldigt schyssta.

Och den tredje delen är ett förtydligande om det stöd som erbjöds Gotlandsbåten för att de skulle komma igång med sin trafik under 2015:

– Vårt erbjudande om stöd till gamla Gotlandsbåten gällde deras förbättringar av kajläge 4, som därefter skulle kunna användas under lågsäsong som reservläge och i framtiden för reguljär trafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!