Idel optimism på kryssningsorternas möte

Optimismen står högt i tak när Cruise Baltic Network håller möte i Visby. Kryssningstrafiken förväntas fortsätta växa kraftigt flera år framöver.

6 april 2018 06:00

Visby är en av hamnarna i Cruise Baltic Network, som i går inledde ett två dagar långt möte på Gotland. Tillväxt är nyckelordet, vilket symboliserades med att påsar med snabbväxande solrosfrön delades ut till deltagarna. Nätverket, som samlar 29 hamnstäder i åtta länder, tog förra året emot drygt fem miljoner passagerare – en uppgång med 17 procent. I år väntas tillväxten bli drygt åtta procent. De flesta räknar med fler passagerare i år, och allra mest ökar Visby.

– Vi kommer mer än fördubbla antalet kryssningsgäster i år. För 2019 är redan 90 000 passagerare inbokade och fler tillkommer, säger Henrik Ahlqvist som ansvarar för den nya kryssningskajen.

Frank Bönsch från kryssningsrederiet Aida gav sin bild av tillväxten.

– Vi är ett av de snabbast växande reseföretagen i Tyskland. Förra året hade vi en miljon gäster, säger han och berättar att rederiet förstärker sin flotta med ytterligare ett fartyg i år och ytterligare två 2021 och 2023.

Aida storsatsar på Visby. Rederiets fartyg gör tio anlöp den här säsongen, och har inga planer på att minska.

– Gotland är välkänt för tyskarna. De uppskattar öns kultur och historia. För oss är den nya kajen mycket bra, vi slipper ha fartyg liggande på redden, säger Frank Bönsch.

Även Cruise Baltic Networks direktör Claus Bødker målar upp en ljus bild av framtiden. På tio år förväntas antalet kryssningsfartyg i världen öka med över 100 till 472 och antalet passagerare från 27 till 40 miljoner.

– Om 40 år kan kryssningsbranschen ha 80 miljoner passagerare, säger Claus Bødker som räknat ut att nätverkets andel då skulle vara cirka 15 miljoner gäster.

Trots höga tillväxtsiffror ser ändå nätverkets medlemmar med viss oro på framtiden. Det märktes när de själva fick föreslå ämnen att diskutera: Ska vi satsa på kvantitet eller kvalitet? Hur skapar vi en hållbar kryssningsturism? Finns det infrastruktur i hamnarna som klarar de nya stora färjorna? Hur ska de små företagen på destinationsorterna kunna matcha de storskaliga rederierna? Kommer de lokala myndigheterna att vara positiva och ställa upp när antalet passagerare ökar?

– Jag tycker att Region Gotland ställt upp bra – hittills, säger Arnt Møller Pedersen från Copenhagen Malmoe Port som hyr kajen i Visby.

Gårdagens möte på Scandic Hotel avslutades med att deltagarna fick uppleva lite av det som väntar kryssningsgäster i Visby. En vandring i vårsolen in mot innerstan, där de möttes av en riddare till häst och Lars Kruthof från Gotlands Museum som guidade dem till några av sevärdheterna. Efter det en middag med medeltidstema på restaurang Bistra Haren.

Cruise Baltic Network

Nätverket skapades 2004 av tolv destinationer, som växt till 29 hamnstäder i Danmark, Sverige, Finland, Lettland, Estland, Norge, Tyskland och Polen. Hamnarna delas in i fyra storlekar efter antalet anlöp.

X-large: Köpenhamn, S:t Petersburg, Tallinn, Helsingfors, Stockholm.

Large: Rostock, Kiel, Oslo, Riga, Kristiansand, Gdansk, Klaipeda, Visby.

Medium: Göteborg, Aarhus, Aalborg, Skagen, Rønne.

Small: Mariehamn, Lübeck-Travemünde, Fredericia, Åbo, Kalundborg, Elsinore, Karlskrona, Arendal, Helsingborg, Saaremaa, Kotka, Kalmar, Kemi, Malmö.

Antalet passagerare per anlöp var 2 024. Totalt tog hamnarna emot 5 054 849 kryssningsgäster 2017.

Fakta: Cruise Baltic Network

Så jobbar vi med nyheter
Per Leino