Ingen ersättning efter strömavbrott

Nya timslånga strömavbrott gjorde att matbutiker tvingades stänga och Arla måste skeppa gotländsk mjölk till fastlandet. Men någon ekonomisk kompensation till öns elkunder planerar inte Geab.

4 september 2018 05:30

Gotländska företag drabbades återigen när hela ön vid ett par tillfällen på söndag eftermiddag och kväll blev utan ström.

– Katastrof, säger Magnus Larsson på McDonalds i Visby.

Han var med på ett möte i fredags med näringsliv och Geab inför helgen, då bägge fastlandskablarna kopplades ifrån.

– Jag är besviken, eftersom vi fick besked att allt var väl förberett och att det inte skulle bli några problem, säger han och berättar om strömavbrottens konsekvenser.

Restaurangen på Östercentrum tvingades på eftermiddagen stänga för dagen. Personalen flyttades till McDonalds på Stenhuggaren, men när strömmen bröts en andra gång klappade även de igen.

– Det är gäster vi inte kan servera. Datorer lägger av, saker går sönder och råvaror i kylarna måste kasseras, konstaterar Magnus Larsson.

Större ekonomiska konsekvenser blev det för Arla, där varje strömavbrott kostar 150 000 kronor.

– På grund av söndagens strömavbrott tappade vi ett helt produktionsdygn. Varje gång måste vi rengöra och diska – det tar oss fem timmar, säger platschef Magnus Dahlblom.

Istället för att handla, matbutiken var stängd, fick han åka till jobbet och hjälpa kris- och beredskapsteamen. Söndagens strömavbrott gör att gotländsk mjölk skeppas till fastlandet. 80 ton gick i går med tankbilar till andra mejerier.

– Färjorna är fullbokade för lastbilar och vi kan inte skicka mer mjölk från ön, säger Magnus Dahlblom.

Han konstaterar att det nu blir de 154 gotländska mjölkbönderna hos Arla som får dela på notan från i söndags.

– Varje bonde som redan har det tufft får betala en tusenlapp var, säger han.

Avbrottet i söndags skedde sedan fastlandskablarna, som varit frånkopplade på grund av omfattande arbeten i kraftstationen i Ygne, åter sattes i drift.

– Datorer från 1980-talet byts till nya fräscha. Något hände i styrsystemets programmering, säger marknadschef Johan Granath.

Trots att de gotländska elabonnenterna de senaste veckorna drabbats av flera långvariga avbrott planerar Geab inte någon ekonomisk kompensation.

– Det är inget som diskuteras just nu, säger Johan Granath.

Först efter tolv timmars sammanhängande avbrott kan kunder få 900 kronor eller mer. Arbetet i kraftstationen har planerats i flera år och är, enligt Geab och Vattenfall, nödvändigt att göra för att säkra elförsörjningen framåt. Men de många avbrotten har fått konsekvenser. Master till mobiltelefoner har slutat fungera och fibernät för telefoni likaså.

– Vi är beroende av el på ett helt annat sätt än för fem år sedan, säger Johan Granath.

Ilskna kunder skrev flitigt på sociala medier under avbrotten i söndags, Geabs varumärke och goodwill drabbas.

– Det tror jag att vi kommer att göra, säger Johan Granath.

Han gick själv in och svarade på kritik och kommentarer på bland annat Facebook, men kan inte lova att ön förskonas från ytterligare avbrott innan den nya tekniken är intrimmad.

– Jag hoppas verkligen att gotlänningar förstår att vi jobbar stenhårt på att få ordning på det här. Det är ett otroligt fokus och jag är oerhört stolt över att jobba här på företaget. Det görs hjälteinsatser varje dag, säger Johan Granath.

Så jobbar vi med nyheter
Henrik Radhe