â Jag brukar sĂ€ga att jag hĂ„ller pĂ„ med filosofisk design. Att lĂ„ta livets glĂ€dje och sorg fĂ„ vara en del av det vi omger oss med, skapar en personlig inredning.
Med en utbildning som industridesigner Àr det kreativitet och fiffiga lösningar som prÀglar Amalia Ericssons liv. I den lilla, men mycket strukturerade ateljén i lÀgenheten i Visby formger och tillverkar hon kuddar, lampor och mattor av Ätervunnet skinn.
Men den hÀr berÀttelsen börjar egentligen i ett litet torp i SmÄland i mitten av 1900-talet. DÀr bodde Amalias farmor Hildur och farfar John och deras 13 barn, dÀr Amalias pappa Sölve var nÀst yngst i syskonskaran.
Amalias företag Hildur2John har döpts efter de smÄlÀndska farförÀldrarna som satt starka spÄr i hennes liv, med minnen som hon vÄrdar ömt.
â Jag sĂ„g mycket upp till farmor, hon var min enda idol. NĂ€r hennes yngsta barn var ett Ă„r blev hon Ă€nka med 13 barn. För en annan som bara har ett barn Ă€r det hĂ€r svĂ„rt att förstĂ„, hon var verkligen den största optimist som jag trĂ€ffat. Hon var sĂ„ otroligt trygg och kĂ€rleksfull.
NÀr Amalia utbildade sig till industridesigner blev hennes pappa Sölve svÄrt sjuk. 2009 avled han, och det var efter avslutad utbildning som hon bestÀmde sig för att göra ett nytt avstamp i livet och starta ett eget företag. Hon berÀttar kÀrleksfullt om pappa Sölve som var kreativ och lekfull.
â Man kan sĂ€ga att det blev början pĂ„ min personliga resa. Pappa finns med mig hela tiden. Han var sĂ„ pĂ„hittig och klurig, jag har verkligen mycket att tacka honom för. Det jag har kĂ€nt och upplevt har paketerats i det hĂ€r.
Amalias affÀrsidé Àr att ta hand om gamla skinnjackor, som ÀndÄ hÀngts undan, och ÄteranvÀnda skinnen till kuddar, mattor och mycket mer. En skinnjackas patina Àr obetalbar och materialet Àr inte förstört, förklarar hon.
â Tanken Ă€r att man ska kunna lĂ€mna in sin gamla jacka och sĂ„ omvandlar jag minnena till nĂ„got som finns med igen, men i en ny form. Dessa minnen, bĂ„de glada och sorgliga som blir nĂ„got som Ă„ter fĂ„r ta plats i ens hem och i samtalen, det tycker jag kĂ€nns extra bra.
Idén kommer frÄn sÄ kallade klackmattor, eller lappmattor som de ocksÄ kallades förr, och Àr en gammal metod att ÄteranvÀnda spillbitar av textil.
â Jag gör min egen variant pĂ„ det. Vi mĂ„ste helt enkelt göra produkter av Ă„terbruk, det finns inget annat sĂ€tt att gĂ„ om vi ska fortsĂ€tta att konsumera som vi gör i vĂ€stvĂ€rlden, slĂ„r Amalia fast.
Mot slutet av intervjun plockar Amalia fram ett fotoalbum som Hildur gjorde till alla sina tretton barn. Hon berÀttar om farmor som mÄlade om barnens skor, nÀr de skulle Àrvas, för att de skulle kÀnnas som nya.
â De hade det inte lĂ€tt, men det fanns alltid en stor vĂ€rme och kĂ€rlek i hemmet. Det hĂ€r Ă€r mitt sĂ€tt att ge tillbaka, berĂ€tta och lĂ„ta mĂ€nniskors historier och livsöden fĂ„ ta plats.