Tekniska nämnden beslutade på onsdagen att höja parkeringsavgifterna i Visby. Man beslutade även om att ta bort två timmarns gratis parkering på ett flertal av parkeringsplatserna i och kring Visby innerstad. Enligt nämndens ordförande Tommy Gardell (S) är skälet till beslutet att man vill undvika parkeringsproblem i sommar.
– Vi vill inte tillbaka till det parkeringskaos vi hade innan p-avgifterna infördes. Det var fullt och man drog sig för att åka in till Visby. Vi behöver rotation på parkeringsplatserna, säger han.
Bland förändringarna som beslutet för med sig kan bland annat nämnas att det framöver kommer kosta pengar att parkera från första minut i innerstaden och utanför högskolan året om. De två avgiftsfria timmarna under lågsäsong tas alltså bort.
– Vi tycker att det här är rimliga förändringar. Anledningen till att två timmars gratis parkering tas bort på vissa platser är att vi vill vara rädda om världsarvet. Vi vill begränsa trafiken på de här platserna, säger Tommy Gardell.
Till stor del gick nämnden på förvaltningens förslag. Skillnaden var att man inte tyckte att 16 veckors "högsäsong" var nödvändigt, som tjänstemännen föreslagit. I stället beslutade man att de dyrare taxorna ska gälla i tolv veckor, från vecka 24 till 35. Tidigare år har de dyrare avgifterna gällt i tio veckor.
Moderaterna valde vid sammanträdet att rösta emot förslaget, och partiets representant i nämnden, Patrik Thored, är kritisk till att det klubbades igenom. Moderaterna ville i stället ha två timmars fri parkering året om.
– Det finns ju ingen som helst form av konsekvensanalys i underlaget till beslutet. Vad innebär det här för handeln och för innerstaden? De här sakerna har man helt valt att bortse från. Dessutom tycker jag att underlaget var raljerande skrivet, där man nämner fuskande gotlänningar och att gotlänningarna inte förstår. Det finns däremot ingen statistik eller fakta, säger han.
Patrik Thored säger även att han inte alls upplever det parkeringkaos som Tommy Gardell och förvaltningen hänvisar till.
– Jag både bor och jobbar nära innerstaden, och jag upplever inte alls att det är något kaos. Det sker några få gånger per år att det behövs regleringar. Som man gör nu flyttar man bara det så kallade kaoset till andra parkeringar.
Han är även skeptisk till de anledningar man ger som skäl till förändringarna.
– Man säger att det är en bieffekt att förändringarna kommer att öka regionens intäkter med 1,5 miljon kronor. Jag tror inte alls det är en bieffekt, det är ju själva huvudsyftet.
Tommy Gardell viftar dock bort Thoreds synpunkter.
– Jag håller inte med i det han säger. Förutsättningarna har förändrats de senaste åren, och nu försvinner ytterligare några parkeringar i sommar i och med att Gotlandsbåten ska in i hamnen bland annat. Jag tycker att beslutsunderlaget var tillräckligt i det här ärendet.
– Syftet med det här beslutet är att reglera trafiken, sedan är det så klart bra att vi får in mer pengar. Det kostar pengar att sköta om vägar och parkeringar, och jag tycker att det är bra att bilisterna är med och betalar det.