Rapport: Konsumenter fortsÀtter rata ekomat

Ute i landets livsmedelsbutiker fortsÀtter tappet för ekologiskt i takt med att kunderna letar billigare mat. Samtidigt tvingas mÄnga av landets ekobönder sadla om. Ekologisk odlingsmark motsvarande över 100 ekogÄrdar har försvunnit pÄ bara ett Är.

Ekologiskt frukt och grönt, ekoÀgg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försÀljning ute i landets matbutiker. Arkivbild.

Ekologiskt frukt och grönt, ekoÀgg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försÀljning ute i landets matbutiker. Arkivbild.

Foto: Izabelle Nordfjell/TT

Livsmedel2023-03-16 06:00

Matpriserna – det stĂ€ndiga diskussionsĂ€mnet nĂ€r konsumenter vĂ€nder pĂ„ slantarna i pĂ„gĂ„ende inflation. I fajten mellan konventionellt framstĂ€lld kontra ekologisk mat fortsĂ€tter den sistnĂ€mnda inte ovĂ€ntat att ta stryk ute i landets matbutiker, enligt den Ekologiska Ă„rsrapporten 2022 som precis slĂ€ppts.

– FörsĂ€ljningen har stĂ„tt och stampat i ett par Ă„r, men i Ă„r ser vi en drastisk minskning, sĂ€ger Ida Lind, marknads- och hĂ„llbarhetsexpert pĂ„ Ekologiska Lantbrukarna, som producerat rapporten tillsammans med Organic Sweden, Krav och Ekomatcentrum.

Sverige unikt

Av all mat som totalt sÄldes i matbutikerna förra Äret var 6,1 procent ekologisk. FöregÄende Är var andelen 6,9 procent och 2019 lÄg andelen pÄ 7,8 procent. Ekologisk frukt och grönt, ekoÀgg samt ekologiska mejeriprodukter Àr de produktkategorier som tappat mest.

Ekotrenden i matbutikerna har med andra ord mattats av pĂ„ senare Ă„r. Under 2022 tappade försĂ€ljningen i fler lĂ€nder pĂ„ grund av ökade matkostnader. Men att Sverige tappat ekoförsĂ€ljning Ă€ven dessförinnan, mellan 2017–2021, Ă€r nĂ„got som sticker ut, enligt Ida Lind.

– Det Ă€r vĂ€ldigt unikt. Den utvecklingen ser vi inte nĂ„got annat EU-land.

TT: Varför?

– Jag skulle sĂ€ga att frĂ€msta konkurrenten till ekologiskt hĂ€r Ă€r att det varit sĂ„ stort fokus pĂ„ svenskt. DĂ„ har man glömt att man kan prata om svenskt och ekologiskt samtidigt.

Svenskt, lokalt och eko

Om ekomaten gÄr krÀftgÄng ute i butikshyllorna Àr lÀget desto bÀttre nÀr det kommer till matinköp inom restaurang och offentlig sektor.

HĂ€r ökade i stĂ€llet ekoinköpen. Med cirka 800 miljoner kronor för restauranger och cirka 570 miljoner kronor för offentlig sektor – vilket lyfte hela ekomarknaden förra Ă„ret.

DĂ€r ses ingen vikande trend – Ă€n.

– Man har hört sĂ„ mycket om att mĂ„nga kommuner tar bort sina ekomĂ„l, sĂ„ vi var oroliga att det skulle pĂ„verka ekoandelen i offentliga kök. Men den minskningen har inte kommit, sĂ€ger hon och förklarar att mĂ„nga kommuner fokuserar pĂ„ bĂ„de svenskt, lokalproducerat och ekologiskt.

– Mycket av ekomaten – Ă€pplen, morötter potatis och mjölk – serveras ju i offentliga kök.

Men orosmomenten finns kvar.

– Vi fĂ„r se vad som hĂ€nder.

FÀrre ekobönder

Vad som dÀremot blir allt tydligare Àr att situationen pÄverkar bönderna. Ekologiskt jordbruk tar stryk.

– Vi ser att ekolantbruket minskar med preliminĂ€rt 13 000 hektar Ă„kermark som försvunnit under 2022. Man kan sĂ€ga att det motsvarar ungefĂ€r 130 ekogĂ„rdar i snitt. Och det kommer minska mer under 2023, skulle jag tro.

Ansvaret ligger pĂ„ politiker och dagligvaruhandeln, enligt Ida Lind. Men Ă€ven konsumenterna – trots de bistra tider som rĂ„der. NĂ€r man gĂ„r och handlar kan man vĂ€lja vilket lantbruk man vill stötta, sĂ€ger hon.

– Det kan handla om att lĂ€gga en krona mer pĂ„ mjölken eller fem kronor mer pĂ„ morötterna.

Fakta: SĂ„ mycket minskar ekomaten i dagligvaruhandeln

I dagligvaruhandeln minskade försÀljningen av ekologiska livsmedel med 540 miljoner under 2022.

Det sÄldes livsmedel i fysiska matbutiker samt e-handel för totalt 309 miljarder kronor. Av den summan utgjorde ekologiskt 19 miljarder.

Det motsvarar en andel ekologiskt pÄ 6,1 procent (varav 2,6 Krav-mÀrkt.) FöregÄende Är, 2021, var andelen 6,9 procent och 2019 lÄg andelen pÄ 7,8 procent.

FörsÀljningen av ekoprodukter har mattats av sedan 2017.

Ekologiskt frukt och grönt, ekoÀgg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försÀljning. Den enda kategorin ekomat som ökar nÄgot Àr kött och chark.

BĂ„de ekologiska och konventionella livsmedel har stigit kraftigt i pris under 2022.

I fysiska butiker minskade försÀljningsvÀrdet för ekomaten med 0,5 procent samtidigt som den steg med 8,4 procent för konventionella livsmedel.

KĂ€lla: Ekologiska Ă„rsrapporten 2022


HÀr ökar och minskar ekomaten

Ekomarknaden i Sverige vÀxte med 2,5 procentenheter 2022.

Andelen ekologiskt av den totala livsmedelsförsÀljningen i Sverige landar pÄ 8,2 procent.

I dagligvaruhandeln minskade försÀljningen av ekologiska livsmedel med 540 miljoner under 2022.

PÄ Systembolaget minskade försÀljningen av ekologiska drycker med 150 miljoner kronor.

DirektförsĂ€ljningen av ekomat – frĂ„n gĂ„rd till konsument – ökade dĂ€remot med 5,9 procent under föregĂ„ende Ă„r.

I offentlig sektor ökade ekoinköp med cirka 570 miljoner kronor.

I privat restaurangsektor ökade ekoinköpen med cirka 800 miljoner kronor.

KĂ€lla: Ekologiska Ă„rsrapporten 2022

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!