Yrkestrafiken till sjöss har på Gotland inte mycket att välja på när det gäller underhåll och reparationer – om man vill ha jobbet utfört här. Under ett skede har Herrviks hamn varit det enda alternativet. Men nu har slipen i Ronehamn renoverats, som ett led i Region Gotlands satsning på hamnen, och de första båtarna dragits upp. Först ut var fiskefartyget VY 33 Britton från hemmahamnen. Den senaste veckan är det en bogserbåt från 1950-talets mitt som nyttjat slipen. Dyk & anläggning AB, som äger båten, har själva utfört en del arbeten. Och så har Maskin & marinteknik tagit sig an underhåll av propellerdriften:

– Jag är mycket glad över att regionen har velat satsa på det här, säger Tomas Hult, vd på Maskin & marinteknik B.

Detta Etelhem-baserade företag har femton anställda. Tomas Hult är för all del van vid att utföra marina arbeten i hamnar på fastlandet – eller så långt bort som i Melbourne, Australien. Men tillgång till en slip på ön underlättar tillvaron.

Artikelbild

| Tomas Hult från Maskin & marinteknik i motorrummet på bogseraren.

Problemet som Ronehamn hade var att hamnbassängen vid slipen var igenslammad. Muddringen i år hade också det goda med sig att miljöfarligt avfall från blästring av båtar fraktats bort med muddermassorna.

Slipen har fått nya slipvagnar. Anläggningen är alltjämt mekanisk, inklusive vinscharnas broms. Hydrauliska lösningar står på önskelistan, om regionen är beredd att satsa än mer. Tomas Hult skulle också gärna se att sjöboden intill vajerspelboden kunde användas som en liten verkstad.