De senaste månaderna har ett priskrig blossat upp kring färjetrafiken till och från Gotland. De olika kampanjerna avlöser varandra, och de två aktörerna, Destination Gotland och Gotlandsbåten, pressar priserna till allt lägre nivåer.
BLOGG Mats Pettersson: "Ett krig alla vinner på"
Nu har de två bolagen lanserat sina senaste kampanjer för att locka resenärer. Destination Gotland gick för någon vecka sedan ut med en satsning där "alla + bilen" åker för 349 kronor, en kampanj som riktar sig till gotlänningar. På lördag kommer Gotlandsbåtens svar: två vuxna och två barn plus bilen åker för 299 kronor på ett 80-tal turer mellan den 29 april och 19 juni. Dessutom åker en person för 59 kronor.
– Vi är nere på en nivå som motsvarar 1978-års priser. Priserna ligger på en knapp sjättedel av det högsäsongspris som man kunnat åka till och från Gotland för med färjetrafik de senaste somrarna, säger Ola Mattsson, vice vd på Gotlandsbåten.
Varför väljer ni att satsa så hårt på kampanjer?
– Vi är ett lågprisbolag, och som det är vi prisaktiva, det är den enkla förklaringen. Vår uppgift är att jobba med kampanjer och på det sättet få fram attraktiva priser för resenärerna.
Ola Mattsson gör ingen hemlighet av att det pågår ett priskrig mellan de två aktörerna. Han säger att Gotlandsbåten välkomnar det, och att det kommer att gynna gotlänningarna och öns besökare på alla sätt.
– Gotlänningarna kommer ju dels kunna åka billigare, men det gynnar även gotlänningarna genom att det kommer att komma fler turister under försommaren och högsäsongen. Det gynnar besöksnäringen, boendeanläggningarna och även byggnäringen i det långa loppet. Jag tror dessutom att det här kommer att få personer att åka till Gotland, som tidigare inte tänkt göra det.
– Ett priskrig är ju vårt element. Det känns som en match på vår hemmaplan. Vi tar åt oss äran, med rätta, för att Destination Gotland nu jobbar ganska hårt med kampanjer och att anpassa sin tur- och prislista.
Från Destination Gotlands sida är man dock helt ovillig att prata om något priskrig. I stället väljer bolagets vd Christer Bruzelius i intervjun med Helagotland.se att upprepa att kampanjer inte är något nytt för Destination Gotland.
– Vi har jobbat med kampanjer kontinuerligt i flera års tid. Vi ser dem som ett bra sätt att stimulera mer resande, inte bara under högsäsong, utan under hela året.
Att ni fått konkurrens på marknaden gör inte att ni blivit ännu mer aktiva när det gäller prissättningen?
– Vi jobbar med kampanjer sedan flera år tillbaka, och vi gör det mer och mer. Vi ser det som ett bra verktyg för att stimulera resande året runt.
Så konkurrensen påverkar inte er alls?
– Det som vi ser som vår stora konkurrent är att folk vill åka utomlands. Det är därför vår kampanj "Gotland - Jorden runt på en ö" är så viktig, så att vi kan möta konkurrensen som gör att folk åker utomlands.