Under det senaste räkenskapsåret från 1 februari 2015 till sista januari 2016 redovisade Gotlandsbåten ett resultat på minus tre miljoner kronor. Året innan redovisade bolaget en förlust på över 22 miljoner kronor.
– Först år tre räknar vi med att kunna redovisa ett nollresultat, säger Ola Mattsson, vice vd för Gotlandsbåten.
Trots att bolaget nu har passerat milstolpen 100 000 resenärer räknar Ola Mattson inte med att de ska gå med vinst i år.
– Dels måste vi vara billigare än vår konkurrent och dels har vi en konkurrent som kraftigt sänkt priserna i år, säger han.
I 49 år har det inte funnits någon konkurrens om båttrafiken till ön. Destination Gotland har gjort flera kampanjer med kraftigt reducerade biljettpriser denna sommar.
– De försvarar sina positioner och har en ganska stor krigskassa. Man går all-in och försöker blåsa bort den andra konkurrenten. Men det är naturligt att pendeln svänger kraftigt åt andra hållet i samband med att en marknad får konkurrens. Så var det exempelvis även när Gotlandsflyg startade, säger Ola Mattsson.
Tror du att Destination Gotland kommer lyckas att blåsa bort er från marknaden?
– Nej, det hoppas jag inte. Vi tycker nog att vi har tillräckligt många tunga aktieägare som står beredda att skjuta till mer pengar om det skulle behövas, säger Ola Mattsson.
Som mål för sommaren 2016 hade Gotlandsbåten satt att 180 000 resenärer skulle resa med dem. Prognosen för årets säsong är att mellan 155 000 och 160 000 resenärer ska resa med bolaget.
Enligt Ola Mattson är det inte på grund av konkurrensen som bolaget inte riktigt ser ut att nå sitt mål.
– Boendet är en flaskhals. Det finns för få boendeanläggningar på varje enskild ort, säger han.