Så tycker företagarna om regionens service

Gotland ligger en bit under rikssnittet när öns företagare får sätta betyg på regionens service. Allra sämst är betyget inom bygglov, och bäst är servicen inom serveringstillstånd, enligt företagarna.

Projektet ska stärka den långsiktiga konkurrenskraften för små och medelstora företag på Gotland.

Projektet ska stärka den långsiktiga konkurrenskraften för små och medelstora företag på Gotland.

Foto: Pär Olsson / SvD / TT

NY RAPPORT2017-04-25 11:34

På tisdagen presenterade Sveriges kommuner och landsting (SKL) sin återkommande rapport "Öppna jämförelser - Företagsklimat 2016", och även om resultaten blivit bättre sedan rapporten 2014 så är det ingen vidare rolig läsning för Region Gotland.

SKL:s mätning redovisar hur nöjda företagarna är med kommunernas service, och på Gotland har totalt 420 företagare deltagit i mätningen, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 46 procent.

Det man kan konstatera utifrån rapporten är att Region Gotlands totala NKI, kundnöjdhetsindex, hamnar på 66 på en hundragradig skala. Det är två enheter högre än mätningen 2014 och klassat som godkänt, men ändå klart under rikssnittet på 70. Totalt i rankningen hamnar man på en 120:e plats av de 139 kommuner som finns med i sammanställningen.

Inom de enskilda serviceområdena är det blandade resultat för Region Gotland. Inom exempelvis bygglov får man ett NKI på 44, vilket anses vara underkänt. Där ligger rikssnittet på 60. Däremot får regionen höga betyg inom såväl brandskydd som serveringstillstånd där NKI ligger på 72 respektive 78. När det gäller serveringstillstånden har index ökat med hela tolv enheter sedan motsvarande rapport 2014.

Inom övriga serviceområden - markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd och livsmedelskontroll - får regionen godkända betyg av företagarna. Inom markupplåtelse-området kan man dock konstatera att NKI ökat med hela åtta enheter sedan rapporten 2014.

Hela rapporten finns att läsa här>>

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!