Ola Stenegärd har nästan två decennier av erfarenheter från motorcykeldesign. Dessa tar han nu med till Indian Motorcycle, ett av världens mest kända motorcykelmärken. Den 1 maj börjar han sitt nya jobb.
– Det känns helt fantastiskt bra. Det känns otroligt inspirerande, säger Ola Stenegärd och fortsätter:
– Att få ett sådant här jobb är en lång process, diskussionen har pågått ett år. Indian hör till en stor koncern, Polaris, som gör väldigt många olika produkter.
Ola Stenegärds karriär började hemma i Stånga med ombyggda mopeder, och har sedan gått spikrakt uppåt efter studier på flera kända design- och konstskolor. Sedan 2003 har han varit anställd på BMW, och de senaste åren som chefsdesigner.
Hur fick du jobbet?
– Kontakten med min gamla lärare Greg Brew från Art center college of design intensifierades när Polaris köpte Indian Motorcycle 2011. Vi har haft kontakt väldigt länge och han är designchef över hela Polaris koncernen.
Vad ser du mest fram emot på Indian Motorcycle?
– Indian står för dörren till en stor produktoffensiv och produktexpansion, precis samma läge som BMW var i när jag började där 2003. Varumärket är väldigt starkt, de kan bryta sig in i vilket segment som helst och de skulle klara det. De har en supersolid Polaris i ryggen, det gör att en designer får vara med på nya produkter, vilket jag tycker är både roligt och en dröm för en designer, säger Ola Stenegärd.
LÄS MER OCH SE BILDER: Han designar extrema hojar
– Man vill ju lära sig hela tiden, varje dag känns det som om man lär sig något nytt.
Ola Stenegärds uppgifter kommer bestå av att förmedla, stämma av med de andra avdelningarna, styra designteamet och produktstrategi.
– Min stora uppgift är att coacha designteamet, att bibehålla diskussion med ingenjörer, marknadsavdelningen och att försöka stämma av med dessa. Det gäller att hitta lagom balans i produkten och att den är rätt för marknaden.
Ola Stenegärd kommer att dela sin tid mellan hemkontoret på Gotland, Europastudion i Schweiz och huvudkontoret i Minneapolis, USA.
– När man jobbar på de stora projekten tänker man aldrig på hur stort det är, inte förrän man ser 100 motorcyklar som står där vid fabriken eller på en pressvisning, då tänker man shit, hoppas vi valde rätt spår och gjorde rätt val för marknaden.
Indians vd Steve Menneto är också nöjd med sin rekrytering. Till tidningen Bike säger han:
– Ola har lyckats erhört väl med att lansera nya produkt-kategorier och har nått ut till så många olika typer av hojåkare med sina designer. Det är precis vad vi vill fokusera de kommande åren. Det är svårt att hitta en designer med Olas unika erfarenhet och vi är väldigt glada över att få Ola med på det här tåget vid en så viktig tidpunkt somdet här är för vårt företag.
Andrei Ronström