Folkvagnsträffen Bug Rauk arrangerades för första gången under lördagen och lockade över 70 luftkylda folkvagnar från hela Sverige, hem till Johans Carlssons trädgård i Stånga.
– Vi visste att det skulle komma 5-6 stycken, hoppades på 20 – men nu står det 70 bilar här i trädgården. Det är rena drömmen, det hade vi aldrig vågat hoppas på, berättar Johan Karlsson, en av initiativtagarna till Bug Rauk och värd för samlingsplatsen.
Bilar i alla dess färger och former glänste i kapp med solen, men samtliga med två saker gemensamt – motorn bak istället för fram och luftkylningen.
– 1975 såldes den sista luftkylda folkvagnen i Sverige, så det är den sista som är välkommen hit i trädgården i dag. De andra kärrorna får stå på andra sidan vägen på fulbilsparkeringen, skämtar folkvagnsentusiasten Anders Berggren.
Folkabussgänget från Stockholm hade slagit upp ett riktigt mysigt läger, längst in bland de uppställda bilarna i trädgården.
– Jag har nog haft bortåt 500 folkvagnar genom åren, men nu har jag trappat ner missbruket till 30 – så jag gör framsteg. Det gemensamma för alla folkvagnsägare är att man drabbas av ett beroende efter första bilen, ingen folkvagnsentusiast äger bara en folkabuss eller en bubbla – man har mist tre hemma i garaget, skrattar folkvagnsmekanikern Bosse Hansson, medan sambon Kicki Svensk skakar på huvudet och tillägger:
– Mmmmmm.. Och hemma på gården står de allihop! Till och med katten har en egen bil, och det här är Tubbes tredje folkaträff.