Tåg och järnväg på Gotland för Gotlands Guideförening

En välbehövlig fika för guideföreningens medlemmar efter en mycket givande dag.

En välbehövlig fika för guideföreningens medlemmar efter en mycket givande dag.

Foto: Lotta Bogaeus

Föreningsliv2024-05-18 03:00

Tåg och järnväg på Gotland för Gotlands Guideförening En söndag i maj träffades 20 medlemmar från Gotlands Guideförening i Dalhem. Ämnet för dagen var järnvägen på Gotland som Peter Doolk skulle berätta om och visa för oss. Han är en av alla entusiastiska medlemmar i Museiföreningen Gotlandståget som startade 1972. I dag ingår flera ånglok, andra lok och ett stort antal vagnar. Samt det senaste förvärvet som är en motorvagn. 
Det var ju en revolution när det inte längre behövde ta tre dagar med häst och vagn att ta sig till Hemse. Peter började från början. Året var 1878 och den första järnvägslinjen gick mellan Visby och Hemse. Järnvägslinjerna byggdes ut hela tiden under slutet av 1800 talet och början av 1900 talet. Till slut gick det att åka tåg hela vägen ner till Burgsvik och upp till Lärbro. Mycket gods skulle fraktas till hamnar från gårdarna. 1894 startade Sockerbruket i Roma där mycket sockerbetor behövdes till att göra sockret och som därefter skulle på export. 
Vi fick lära oss skillnaden på ett Stationshus som i Hesselby (har en stins). Banvaktarstuga som Tule station var tidigare (har en banvaktare som har till uppgift att se till att spåren är i god kondition). Nu vet vi även att bredden på rälsen mellan Dalhem och Roma är 891 mm som är det gamla måttet tre fot. Nedläggningen avslutades 1960 då transporter och persontrafik ersattes av lastbilar, bussar och den privata bilismen var ju vid det laget utbredd. På området finns ett lärorikt museum. Vi köpte fika på Caféet och umgicks i solskenet medan vi lät all spännande information vi fått sjunka in. Vi hann också se närmare på dressinerna som går att hyra! 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!