Gotlandsafton med fokus på kvinnan
Att länsmuseet, medeltidsveckan och Rädda Visby ringmur hörde ihop med kvällens föreläsare hade hon förstått men kunde också upplysa om att det fanns en häst som hette Gun och vars kusk hette Westholm. Det är en bisyssla, sa den förvånade Gun Westholm med glimten i ögat.
Sedan övertog hon mikrofonen och en mycket intressant föreläsning tog vid. Rubriken var ?Från gudinna till hora? och Gun tog åhörarna långt tillbaka i tiden. Hon visade på fynd av venusfiguriner från ca 21 000 f.Kr. som har tolkats som inslag i en fruktbarhetskult. Inga sådana modergudinnor har hittats på Gotland men 1905 hittades på Åland de s.k. Jetbölegudinnorna.
Den historiska vandringen gick vidare. Rika gravfynd berättar för den som kan tolka och det kan Gun Westholm. Hon berättar om prästinnor, om gudinnor med halskragar och kan naturligtvis inte annat än beklaga att Havorringen inte kommit tillrätta.
En del offerfynd liksom motiv på bildstenar leder till Nerthuskulten. Nerthus, en germansk freds- och fruktbarhetsgudinna som enligt Tacitus en gång om året färdades i en vagn dragen av 40 kor i prosession på en ö i Oceanen.
Språklig namne i den fornnordiska mytologin var Njord, en manlig gud i vanernas skara. Könsväxlingen har man försökt förklara med att kulten berört ett gudapar som förenats i ett fruktbarhetsbefrämjande bröllop.
Ca 5000 f.Kr. kom en ny typ av gudar. Det gällde krig och hämnd. Står månne bildstenarnas ormkvinna för hämnd? Under vikingatiden fanns en mängd gudinnor ? nornor, valkyrior. Tron på kvinnogudar levde kvar allra längst på Kreta.
Under medeltiden var kvinnans ställning också mycket stark och nyckeln var en kvinnosymbol. Mannens rikedom kunde avläsas i antalet halsband en kvinna bar.
Med inlevelse berättade Gun om hur människorna på de isolerade gårdarna på Gotland träffades på marknaden och på Alltinget i Roma. Enligt den stränga Gutalagen var brott mot kvinnor mycket svåra. Vid horsbrott lades hela skuldbördan på mannen.
I och med bibelns syndafall lades skulden på kvinnan. Alla gudinnor är borta, gud är en man. Enligt Magnus Erikssons lag var män och kvinnor lika värda men Gutalagen skulle gälla länge än. Prästinnorna var borta. Nya samhällsklasser bildades. Jämställdheten var större i bondesamhället än i staden.
Pojkarna fick utbildning via handelshusen men flickornas utbildning fanns i klostren och var oerhört kostsam och därmed förbehållen de förmögna.
Gun talade om häxprocesser, lilla Ingeborgs död i Kruttornet nyårsnatten 17 05 och om hur unga våldtagna kvinnor dömdes till halshuggning. I varje kyrka fanns en horbänk i koret och nu var det kvinnan som var hora.
Som brukligt är i Gutnalia stod långbordet dukat inför pausen men denna afton bjöd den medeltidsklädda styrelsen på ugnstrull, ost, nötter, honungskaka och äpple.
Vid den sedvanliga lottdragningen på inträdesbiljetten vann Einar Astrild den åtråvärda boken Från Gutabygd 1981.
Auditoriets frågor var sedan många och Gun svarade som en levande historisk uppslagsbok. Ordförande Gunilla Landin hade svårt att sätta punkt för en så intressant kväll där Gun avslutade med att be alla hålla ögon och öron öppna inför de många spännande evenemang som kommer att erbjudas under Vikingaåret 2005 på Gotland.
Gun avtackades med en vacker blomsteruppsats och rungande applåder.
Margaretha Sandelin
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!