Premiär för försäljning av årets majblomma

I tisdags var det majblommepremiär! Det är inget fel på viljan när det gäller att sälja majblommor. Intresset är så stort att lärarna får lotta ut vilka elever som ska få den eftertraktade gröna ryggsäcken och sälja blommor på stadens gator.

Lotten fick avgöra. Eleverna fick anmäla sitt intresse och sedan fick lotten avgöra vilka som ska få sälja årets majblomma. Så här glad blev Micke Berg när han fick veta att han var en av de utvalda.

Lotten fick avgöra. Eleverna fick anmäla sitt intresse och sedan fick lotten avgöra vilka som ska få sälja årets majblomma. Så här glad blev Micke Berg när han fick veta att han var en av de utvalda.

Foto: Ulf Glimfalk

Gotland2008-04-16 04:00
Spänningen var stor i klass 4B på Solbergaskolan då läraren Nancy Lockman Lundgren i tisdags kungjorde att nu var det dags att välja ut de som ska få sälja majblomman.
På Solbergaskolan var det 13 elever i årskurs 4 som skulle få sälja och klass 4B skulle välja ut sju av dem. GA:s utsände fick dra namnen på de lappar som eleverna hade lämnat in och leendena spred sig bland barnen.

Ljusgröna ryggsäckar
Snart hade Nancy Lockman Lundgren delat ut alla ljusgröna ryggsäckar fyllda med majblommor och nu bollades ansvaret för försäljningen, som brukligt är, över på föräldrarna.
I fjol gav majblommeförsäljningen hela 46 miljoner kronor. Behållningen går till att belysa och bekämpa barnfattigdomen i Sverige på kort och lång sikt.

Fattiga familjer
Majblommans riksförbund räknar med att det är en kvarts miljon barn som lever i fattiga familjer där brist på pengar skapar en ständig oro för barnen. Behållningen av majblommeförsäljningen ska alltså gå till dessa barn som har det besvärligt på grund av sjukdom, funktionshinder eller social situation.
Det som finns i topp på den här önskelistan är: kläder, skor eller glasögon. Majblomman ger även bidrag till forskning om svenska barns villkor.
Nytt när det gäller årets försäljning är ett företagskoncept. Idén är att ett företag bjuder in barn så att personal och kunder kan ge bidrag genom att köpa majblomman. Bland de företag som kommer att vara med i insamlingskampanjen hör bland andra: Swedbank, Kappahl, Stena Line och SCA.

Samarbete
Swedbank har 459 egna kontor i Sverige och ett samarbete med sparbanker och delägda banker. Kappahl säljer dam-, barn- och herrkläder i närmare 300 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Stena Line är ett internationellt transport- och reseserviceföretag och ett av världens största färjerederier. SCA är ett konsumentvaru- och pappersföretag som utvecklar, producerar och marknadsför personliga hygienprodukter, mjukpapper, förpackningslösningar samt skogsindustriprodukter.
Majblommeorganisationen fyllde i fjol 100 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om