– Vi vill försöka bredda publiken och till exempel locka fler yngre barnfamiljer, en grupp som kanske inte hittat till julmarknaden på Wisby Strand tidigare, säger Johan Mattisson, marknadschef på Gotlands Media.
Efter 34 år bestämde sig Hushållningssällskapet i fjol för att lägga ner sin marknad Gotlandsjul. Eftersom marknader och events är viktiga för både Gotlands Media och Wisby Strand bestämde sig de båda företagen för att tillsammans försöka hålla liv i traditionen. Efter att ha kontaktat Hushållningssällskapet och fått både deras "välsignelse" till att fortsätta och en del goda råd, föddes så Gotlands Nya Julmarknad.
– Vi tror att den typ av julmarknad som Hushållningssällskapet har haft ligger många gotlänningar varmt om hjärtat, säger Johan Mattisson och forsätter:
– Vi vill bibehålla traditionen med julrelaterade produkter och ett stort fokus på lokalproducerat. Men vi vill också tillföra lite nytt. Kanske en pysselhörna för barnen, en del växter och inredning och kanske olika workshops och föreläsningar. Vi kommer också att försöka satsa på musik, säger han.
Förhoppningen är att alla de uppåt 100 utställare som tidigare varit med ska återkomma till den nya julmarknaden, som går av stapeln den 23-24 november. Något som också återkommer är entréavgiften.
Varför kostar det pengar?
– Dels kommer utställarna att ha erbjudanden som bara gäller under marknaden, dels kommer vi att skapa ett mervärde genom exempelvis inspirationsföreläsningar, säger Johan Mattisson.