BILDER Stort intresse för nya ölfestivalen

Ölnördar och allmänna livsnjutare samlades på Stora Hästnäs för att testa öl, utforska de senaste trenderna och titta närmare på några av öns microbryggerier på nya ölfestivalen i Visby.

Besökare. Nils-Olof Nilsson överväger att lära svärsonen Oliver Hagvall att brygga Gotlandsdricka, men menar att det kan bli svårt då man måste ha det i generna.

Besökare. Nils-Olof Nilsson överväger att lära svärsonen Oliver Hagvall att brygga Gotlandsdricka, men menar att det kan bli svårt då man måste ha det i generna.

Foto: Sanne Svensson/Helagotland.se

Premiär2017-07-15 18:01

För 10 år sedan fanns det totalt 30 aktiva bryggerier i Sverige; i dag har vi över 300 som själva brygger sitt öl och säljer till Systembolaget, restauranger eller dagligvaruhandeln. Bara i år har 21 bryggerier startat och 2016 öppnade hela 68 bryggerier i Sverige.

– Som det ser ut nu har vi nio aktiva microbryggerier här på ön och flera nykomlingar är redan i startgroparna. Intresset för öl fortsätter att öka och mitt mål är att ha ölturism här på Gotland i framtiden – lite motsvarande vinresor. Vi har många bra småbryggerier och det är det vi försöker visa här i dag. Jag vill att man ska kunna åka hit en helg bara för att nörda ner sig i smaker, säger festivalarrangören Rob Bough.

Sex av öns nio microbryggerier fanns på plats på Hästnäs Beer Festival i Visby, tillsammans med tre fastlandsbryggerier.

– Jag hade ingen aning om att det fanns så många bryggerier här på ön! Det är kul att se. Jag hoppas att det ökade intresset för ölen även spiller över på Gotlandsdrickan. Det är allt för få unga som vet hur man gör i dag och det vore tråkigt om det kulturhantverket försvann, säger besökaren Nils-Olof Nilsson.

– Det är lite komiskt. Svärfar kallar Gotlandsdrickan kultur, jag kallar det fulöl, säger Oliver Hagvall, som är mer intresserad av att utforska säsongens nyheter.

– Nästa stora trend inom ölvärlden är burkölen. Humlearomen stannar kvar längre i burk än flaska och burken är tätare – så ljuset påverkar inte ölen på samma sätt. Sedan är ju burken bättre för miljön också. Den väger mindre och består av hundra procent återvunnet material, berättar Rob Bough.

– När det kommer till själva ölen gör folkölen en comeback. Folk är inte ute efter att supa sig fulla i dag, utan man vill utforska smaker, säger Simon Svennefjord, en av delägarna av ölbryggeriet Hop Shed.

Kompisgänget Tim Karlsson, Robert Claesson och Robin Nyberg brukar hålla egna ölprovningar tillsammans en gång i månaden och är ute efter ny inspiration på ölfestivalen.

– Vår ambition är att hinna prova oss genom det mesta här i dag. Jag brygger en del själv och det är alltid kul att testa nya smakkombinationer som jag kan ta med mig som inspiration till mina egna öl, säger Robert Claesson.

– Ja, det har ju gått lite över styr där! Han prövar allt. 30-40 varianter i taget, men det blir väldigt gott. Att ha en polare som är grym på öl innebär ju att man måste ställa upp som provsmakare. Så jag klagar inte, säger Tim Karlsson och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!