Almedalsveckan fylld av kultur – men ingen bevakade

Tjugotalet programpunkter kring kultur och politiker och regionala företrÀdare frÄn hela landet var pÄ plats. Men inte en notis i Gotlands media.

Marita Jonsson, hÀr fotograferad inför fjolÄrets sÀsong.

Marita Jonsson, hÀr fotograferad inför fjolÄrets sÀsong.

Foto: Sofie Regnander

InsÀndare2024-07-01 09:45
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

PĂ„ FĂ„rö Ă€ger samtidigt en jubilerande Bergmanvecka rum. DĂ„ flyttar man en av de reguljĂ€ra fĂ€rjorna till FĂ„rö till Almedalsminglet. Hur svĂ„rt har det inte varit att ta sig till Bergman? 

PĂ„ KörsbĂ€rsgĂ„rden Ă€r samtidigt intressanta utstĂ€llningar, som ExtremvĂ€der och seminarium om Parker och trĂ€dgĂ„rdars skötsel nĂ€r vattnet tryter, Barnens konstverkstad tar upp Ă€mnen som HĂ„llbarhet och ÅteranvĂ€ndning i sitt skapande. I en tid nĂ€r regionens konstmuseum hĂ„ller stĂ€ngt sedan fyra Ă„r.

Men Gotlands media tiger om kulturen pĂ„ ön. PĂ„ ”Kultur & Nöje”-sidan kan vi lĂ€sa utförliga TT-artiklar frĂ„n övriga landet, Om Kivik Art, om Jamie XX nya album. Inte ett ord om vad som hĂ€nder pĂ„ ön.

Borde inte Gotlands Media handla om Gotland? Åtminstone nĂ€r vi har press och publik frĂ„n hela landet hĂ€r? I Ă€mnen som verkligen berör hela landets kulturpolitik som nu debatteras i Almedalen. Och om allt som hĂ€nder pĂ„ ön – med högsta kvalitet? (Som tur Ă€r bevakar rikspressen, DN med de tio viktigaste konsthĂ€ndelserna i sommar dĂ€r KörsbĂ€rsgĂ„rden Ă€r med.)

Varför Àr det som hÀnder pÄ kulturomrÄdet ointressant för Gotlands Media att rapportera? Har gotlÀndska prenumeranter och hitresta inte rÀtt att fÄ veta nÄgot om det som utspelar sig pÄ ön? Ska vi som GA föreslÄr Äka till Kivik för att uppleva kultur?

I lördags 29 juni var det vernissage pĂ„ WROOOOM:s sommarutstĂ€llning SKÄLL med Pia och Mark Ingelse pĂ„ KörsbĂ€rsgĂ„rden. Enligt pressmeddelandet: 

Vad var det egentligen som hÀnde?

Än hörs skallet av skotten i salongen...

En Crime passionnel i oljemĂ„leri och objekt.

Efter det första spĂ€nnande Ă„ret med konstprojektet Wroooom Konsthall, 

har nu den lilla bensinmacken, med lyftkran och lastbil

flyttat frÄn VÀstergarn till KörsbÀrsgÄrden och landat i Skulpturparken.

FĂ€rdig för alla att tanka konst. 

Ingen frĂ„n media kom. 

Den 2 juli kl 18.00 berĂ€ttar sĂ„ Pia och Mark om Wroooom pĂ„ plats, fredag 5 juli kl 13.00 Ă€r det visning av sommarens stora utstĂ€llning i flygeln kring den japanske GutaikonstnĂ€ren Sadaharu Horios livsverk och den 9 juli talar journalisten Hedvig Hedqvist om sin nya bok om Estrid Ericson och Svenskt Tenn. Under tiden konstkurser för barn, 2-4 dagar som pĂ„gĂ„r hela sommaren. 

SÄ hÄller det pÄ. Till mitten av september. DÀrefter Àr det verksamheten i de gotlÀndska skolorna som gÀller.

Konsten och kulturen pÄ Gotland behöver publicitet. Annars har vi snart varken kultur eller publik kvar.

Marita Jonsson

Svar direkt: 

Tack för din feedback, Marita! Vi gillar att vÄr verksamhet engagerar och Àr alltid glada för konstruktiv kritik som hÄller oss pÄ tÄrna. Almedalsveckan bestÄr av tusentals programpunkter och vi bevakar endast nÄgon liten promille av dessa. NÀr vi nyhetsvÀrderar utgÄr vi alltid ifrÄn vad som Àr mest relevant, intressant och berör vÄra lokala lÀsare.

I din utvÀrdering av vÄrt arbete verkar du helt och hÄllet utgÄ ifrÄn vad som hamnar i papperstidningarna, i synnerhet pÄ kultur & nöjessidorna. Jag kan förstÄ att man dÄ fÄr en annan bild av lÀget dÄ de sidorna mest bestÄr av TT-material. Kultur- och nöjesbevakningen som görs lokalt brukar nu för tiden oftast hamna pÄ vÄra lokala nyhetssidor lÀngre fram tidningen, men ibland Àven endast pÄ Helagotland. Det största problemet med att reducera vÄr verksamhet till vad som publiceras i papperstidningarna Àr att det inte utgÄr ifrÄn hur verkligheten ser ut. Det gör Àven att kritiken inte gÄr att ta som fullt seriös. Vi har haft reportrar i Almedalen varje dag under veckan och pÄ Helagotland har prenumeranterna kunnat följa vÄr liverapportering om olika Àmnen i text, bild och TV i cirka 15 timmar per dag. Vi har Àven varit pÄ FÄrö, pÄ Bergmanveckan, dÀr vi liverapporterat samt hÀmtat in material till artiklar. I flera artiklar har vi berÀttat om fÀrjan som lÄnades ut till Almedalsveckan och hur det skulle kunna pÄverka Bergmanveckan. VÄrt uppdrag Àr inte att bara berÀtta om vad som hÀnder, vÄrt uppdrag Àr att göra journalistik om det. Och vÀldigt lite av det vi gjort har, hittills, hamnat i vÄra papperstidningar.

Detta har med digitaliseringen och utvecklingen att göra. Globala trender som förĂ€ndrar beteendemönster, affĂ€rsmodeller och som Ă€ven skĂ€nkt oss en rad nya möjligheter att nĂ„ ut pĂ„. Vi har digitalt fokus för att vi vill, och för att vi mĂ„ste. Ändras vi inte i takt med utvecklingen, sĂ„ kommer vi inte att finnas kvar. DĂ„ blir det ingen journalistik alls, om nĂ„gonting. Jag förstĂ„r och har respekt för att den hĂ€r utvecklingen inte Ă€lskas av alla och att förĂ€ndring kan vara jobbigt, bĂ„de för oss och för vĂ„ra prenumeranter. Men det Ă€r en utveckling som ingen kan stoppa. Samtidigt Ă€r det en utveckling som ocksĂ„ skapar enormt mĂ„nga möjligheter för journalistiken och konsumenterna av den. Dessa möjligheter försöker vi ta vara pĂ„. DĂ€rför vill jag uppmana alla att försöka ta del av allt som görs, inte bara det som hamnar i tidningen, genom att aktivera sitt Helagotland-konto som alla papperstidningsprenumeranter har tillgĂ„ng till. Gör det i dag, mejla mig om ni behöver hjĂ€lp!

PÀr Ullrich, chefredaktör

Förtydligande. Bolaget Gotlands Media som refereras till i insĂ€ndaren finns inte lĂ€ngre kvar. Mediehuset ingĂ„r sedan en tid - tillsammans med de tidigare bolagen Norr Media, Öst Media och Sörmlands Media – i NTM Media.