PÄ FÄrö Àger samtidigt en jubilerande Bergmanvecka rum. DÄ flyttar man en av de reguljÀra fÀrjorna till FÄrö till Almedalsminglet. Hur svÄrt har det inte varit att ta sig till Bergman?
PÄ KörsbÀrsgÄrden Àr samtidigt intressanta utstÀllningar, som ExtremvÀder och seminarium om Parker och trÀdgÄrdars skötsel nÀr vattnet tryter, Barnens konstverkstad tar upp Àmnen som HÄllbarhet och à teranvÀndning i sitt skapande. I en tid nÀr regionens konstmuseum hÄller stÀngt sedan fyra Är.
Men Gotlands media tiger om kulturen pĂ„ ön. PĂ„ âKultur & Nöjeâ-sidan kan vi lĂ€sa utförliga TT-artiklar frĂ„n övriga landet, Om Kivik Art, om Jamie XX nya album. Inte ett ord om vad som hĂ€nder pĂ„ ön.
Borde inte Gotlands Media handla om Gotland? Ă tminstone nĂ€r vi har press och publik frĂ„n hela landet hĂ€r? I Ă€mnen som verkligen berör hela landets kulturpolitik som nu debatteras i Almedalen. Och om allt som hĂ€nder pĂ„ ön â med högsta kvalitet? (Som tur Ă€r bevakar rikspressen, DN med de tio viktigaste konsthĂ€ndelserna i sommar dĂ€r KörsbĂ€rsgĂ„rden Ă€r med.)
Varför Àr det som hÀnder pÄ kulturomrÄdet ointressant för Gotlands Media att rapportera? Har gotlÀndska prenumeranter och hitresta inte rÀtt att fÄ veta nÄgot om det som utspelar sig pÄ ön? Ska vi som GA föreslÄr Äka till Kivik för att uppleva kultur?
I lördags 29 juni var det vernissage pĂ„ WROOOOM:s sommarutstĂ€llning SKĂLL med Pia och Mark Ingelse pĂ„ KörsbĂ€rsgĂ„rden. Enligt pressmeddelandet:
Vad var det egentligen som hÀnde?
Ăn hörs skallet av skotten i salongen...
En Crime passionnel i oljemÄleri och objekt.
Efter det första spÀnnande Äret med konstprojektet Wroooom Konsthall,
har nu den lilla bensinmacken, med lyftkran och lastbil
flyttat frÄn VÀstergarn till KörsbÀrsgÄrden och landat i Skulpturparken.
FÀrdig för alla att tanka konst.
Ingen frÄn media kom.
Den 2 juli kl 18.00 berÀttar sÄ Pia och Mark om Wroooom pÄ plats, fredag 5 juli kl 13.00 Àr det visning av sommarens stora utstÀllning i flygeln kring den japanske GutaikonstnÀren Sadaharu Horios livsverk och den 9 juli talar journalisten Hedvig Hedqvist om sin nya bok om Estrid Ericson och Svenskt Tenn. Under tiden konstkurser för barn, 2-4 dagar som pÄgÄr hela sommaren.
SÄ hÄller det pÄ. Till mitten av september. DÀrefter Àr det verksamheten i de gotlÀndska skolorna som gÀller.
Konsten och kulturen pÄ Gotland behöver publicitet. Annars har vi snart varken kultur eller publik kvar.
Marita Jonsson
Svar direkt:
Tack för din feedback, Marita! Vi gillar att vÄr verksamhet engagerar och Àr alltid glada för konstruktiv kritik som hÄller oss pÄ tÄrna. Almedalsveckan bestÄr av tusentals programpunkter och vi bevakar endast nÄgon liten promille av dessa. NÀr vi nyhetsvÀrderar utgÄr vi alltid ifrÄn vad som Àr mest relevant, intressant och berör vÄra lokala lÀsare.
I din utvÀrdering av vÄrt arbete verkar du helt och hÄllet utgÄ ifrÄn vad som hamnar i papperstidningarna, i synnerhet pÄ kultur & nöjessidorna. Jag kan förstÄ att man dÄ fÄr en annan bild av lÀget dÄ de sidorna mest bestÄr av TT-material. Kultur- och nöjesbevakningen som görs lokalt brukar nu för tiden oftast hamna pÄ vÄra lokala nyhetssidor lÀngre fram tidningen, men ibland Àven endast pÄ Helagotland. Det största problemet med att reducera vÄr verksamhet till vad som publiceras i papperstidningarna Àr att det inte utgÄr ifrÄn hur verkligheten ser ut. Det gör Àven att kritiken inte gÄr att ta som fullt seriös. Vi har haft reportrar i Almedalen varje dag under veckan och pÄ Helagotland har prenumeranterna kunnat följa vÄr liverapportering om olika Àmnen i text, bild och TV i cirka 15 timmar per dag. Vi har Àven varit pÄ FÄrö, pÄ Bergmanveckan, dÀr vi liverapporterat samt hÀmtat in material till artiklar. I flera artiklar har vi berÀttat om fÀrjan som lÄnades ut till Almedalsveckan och hur det skulle kunna pÄverka Bergmanveckan. VÄrt uppdrag Àr inte att bara berÀtta om vad som hÀnder, vÄrt uppdrag Àr att göra journalistik om det. Och vÀldigt lite av det vi gjort har, hittills, hamnat i vÄra papperstidningar.
Detta har med digitaliseringen och utvecklingen att göra. Globala trender som förĂ€ndrar beteendemönster, affĂ€rsmodeller och som Ă€ven skĂ€nkt oss en rad nya möjligheter att nĂ„ ut pĂ„. Vi har digitalt fokus för att vi vill, och för att vi mĂ„ste. Ăndras vi inte i takt med utvecklingen, sĂ„ kommer vi inte att finnas kvar. DĂ„ blir det ingen journalistik alls, om nĂ„gonting. Jag förstĂ„r och har respekt för att den hĂ€r utvecklingen inte Ă€lskas av alla och att förĂ€ndring kan vara jobbigt, bĂ„de för oss och för vĂ„ra prenumeranter. Men det Ă€r en utveckling som ingen kan stoppa. Samtidigt Ă€r det en utveckling som ocksĂ„ skapar enormt mĂ„nga möjligheter för journalistiken och konsumenterna av den. Dessa möjligheter försöker vi ta vara pĂ„. DĂ€rför vill jag uppmana alla att försöka ta del av allt som görs, inte bara det som hamnar i tidningen, genom att aktivera sitt Helagotland-konto som alla papperstidningsprenumeranter har tillgĂ„ng till. Gör det i dag, mejla mig om ni behöver hjĂ€lp!
PÀr Ullrich, chefredaktör
Förtydligande. Bolaget Gotlands Media som refereras till i insĂ€ndaren finns inte lĂ€ngre kvar. Mediehuset ingĂ„r sedan en tid - tillsammans med de tidigare bolagen Norr Media, Ăst Media och Sörmlands Media â i NTM Media.